Tokeny będące e-pieniądzem jako nowa forma pieniądza elektronicznego

Dynamiczny rozwój technologii blockchain i regulacji unijnych sprawia, że pojęcie pieniądza elektronicznego przestaje być jednoznaczne. Wraz z wejściem w życie rozporządzenia MiCAR (Markets in Crypto-Assets Regulation) na rynku pojawiła się nowa kategoria – tokeny będące e-pieniądzem (e-money tokens, EMT). Czym różnią się one od klasycznego e-pieniądza z ustawy o usługach płatniczych? Jakie obowiązki spoczywają na emitentach EMT i czy podlegają oni przepisom AML?

Poniżej wyjaśniamy, dlaczego tokeny e-pieniężne stanowią nową formę pieniądza elektronicznego, jakie są ich cechy prawne i jakie konsekwencje wynikają dla rynku finansowego.


Czym są tokeny będące e-pieniądzem według MiCAR?

Zgodnie z art. 3 pkt 7 rozporządzenia MiCAR, token będący e-pieniądzem to rodzaj kryptoaktywa, którego celem jest utrzymanie stabilnej wartości poprzez odniesienie do wartości jednej oficjalnej waluty. Oznacza to, że emitent zobowiązuje się do wykupu tokena po wartości nominalnej w danej walucie (np. euro lub złotych).

MiCAR tym samym tworzy odrębny typ instrumentu elektronicznego, który przypomina pieniądz elektroniczny, lecz nie musi spełniać klasycznych wymagań wynikających z dyrektywy 2009/110/WE.


Nowa definicja e-pieniądza – „rozszerzenie” klasycznej kategorii

W tradycyjnym ujęciu, zgodnie z art. 2 ust. 21 ustawy o usługach płatniczych, przez pieniądz elektroniczny rozumie się:

„wartość pieniężną przechowywaną elektronicznie, w tym magnetycznie, stanowiącą prawo do roszczenia wobec jej emitenta, wydawaną w zamian za środki pieniężne w celu dokonywania transakcji płatniczych, akceptowaną przez inne podmioty niż emitent.”

Rozporządzenie MiCAR wprowadza jednak zupełnie własną, „zupełną” definicję tokenów będących e-pieniądzem. Zgodnie z art. 48 ust. 3 MiCAR, do EMT stosuje się jedynie tytuły II oraz III dyrektywy EMD (2009/110/WE), pomijając tytuł I, który zawiera klasyczną definicję pieniądza elektronicznego.

Oznacza to, że nie ma obowiązku, by token e-pieniężny spełniał wszystkie warunki definicji pieniądza elektronicznego z ustawy o usługach płatniczych. W konsekwencji, MiCAR tworzy nową kategorię e-pieniądza, funkcjonującą niezależnie od dotychczasowych regulacji EMD i u.u.p.

📌 Wniosek praktyczny: Tokeny będące e-pieniądzem są uznawane za „pieniądz elektroniczny” w sensie ekonomicznym, ale w sensie prawnym stanowią nowy typ instrumentu finansowego, wyłączony z definicji z ustawy o usługach płatniczych.


Brak wymogu umowy o wydanie e-pieniądza – większa swoboda w obrocie

W przypadku klasycznego pieniądza elektronicznego, pomiędzy emitentem a użytkownikiem musi zostać zawarta umowa o wydanie pieniądza elektronicznego. Wynika to z art. 53 ust. 1 ustawy o usługach płatniczych, który określa zamknięty krąg podmiotów uprawnionych do emisji i posługiwania się e-pieniądzem.

Natomiast MiCAR, w art. 49nie wprowadza wymogu zawierania takiej umowy. Użytkownicy mogą nabywać tokeny e-pieniężne na otwartym rynku, bez konieczności podpisywania indywidualnych porozumień z emitentem.

Oznacza to, że obrót EMT ma charakter otwarty, a zasada „zamkniętego kręgu podmiotów” nie znajduje tu zastosowania.

📄 Przykład:
Firma FinEuro Sp. z o.o. emituje tokeny „EURe”, powiązane wartością z euro. Klienci mogą nabywać te tokeny poprzez platformę giełdową bez podpisywania umowy z emitentem. Tokeny te można następnie przesyłać pomiędzy portfelami użytkowników. W klasycznym systemie e-pieniężnym taka wymiana wymagałaby formalnej relacji prawnej z emitentem – tutaj jednak MiCAR znosi ten obowiązek.


Transfer tokenów e-pieniężnych a obowiązki AML

Kluczową kwestią w praktyce jest ustalenie, czy emitent tokenów e-pieniężnych jest zobowiązany do analizy i ewentualnego wstrzymywania transakcji między użytkownikami, tak jak instytucje obowiązane w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy (AML).

Zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt 15 ustawy o AML, przez „przeprowadzanie transakcji” rozumie się:

„wykonanie przez instytucję obowiązaną dyspozycji lub zlecenia wydanych przez klienta lub osobę działającą w jego imieniu.”

W przypadku technologii rozproszonych rejestrów (DLT), transfery kryptoaktywów pomiędzy portfelami są zatwierdzane przez węzły sieci DLT, a nie przez emitenta tokena. Emitent nie wykonuje zatem dyspozycji klienta – to sieć, a konkretnie algorytm konsensusu, „zatwierdza” transakcję.

Oznacza to, że emitent tokenów e-pieniężnych nie przeprowadza transakcji w rozumieniu ustawy o AML, a więc nie jest zobowiązany do wstrzymywania lub analizowania transferów pomiędzy portfelami użytkowników.

⚠️ Uwaga: Obowiązki AML mogą jednak ciążyć na dostawcach usług przechowywania portfeli i giełdach kryptoaktywów, które faktycznie realizują zlecenia klientów i utrzymują kontakt z użytkownikiem.

Tokeny E-pieniądza w ekosystemie finansowym
Tokeny E-pieniądza w ekosystemie finansowym

Znaczenie praktyczne: tokeny EMT jako nowy model płatności

Wprowadzenie przez MiCAR kategorii tokenów będących e-pieniądzem ma doniosłe skutki dla rynku:

  • umożliwia emisję „cyfrowych euro” czy „cyfrowych złotych” przez podmioty prywatne, z zachowaniem stabilności wartości,
  • rozszerza pojęcie pieniądza elektronicznego o formy oparte na blockchainie,
  • ułatwia transgraniczny obrót instrumentami płatniczymi bez konieczności tworzenia klasycznych umów z emitentami,
  • pozwala uniknąć niektórych formalności AML po stronie emitenta, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa w sieci DLT.

Podstawa prawna

  • art. 3 pkt 7, art. 48 ust. 3, art. 49 oraz art. 3 pkt 3 – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów (MiCAR)
  • art. 2 ust. 21, art. 53 ust. 1 – ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz.U. 2024 poz. 35)
  • art. 2 ust. 2 pkt 15 – ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. 2024 poz. 605)
  • Dyrektywa 2009/110/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 września 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności instytucji pieniądza elektronicznego (EMD)

Tematy zawarte w poradniku

  • tokeny będące e-pieniądzem MiCAR
  • pieniądz elektroniczny a kryptoaktywa
  • obowiązki AML w kontekście tokenów e-pieniężnych
  • MiCAR a ustawa o usługach płatniczych
  • definicja e-pieniądza w świetle prawa UE

Linki do źródeł

Ostatnia aktualizacja: 11.10.2025
Czy ta porada była dla Ciebie pomocna?

Zobacz również: