Uchylenie czynności egzekucyjnej z urzędu

Uchylenie czynności egzekucyjnej przez organ administracyjny może całkowicie zmienić bieg postępowania egzekucyjnego. Dla osób zadłużonych to często jedyna realna szansa na obronę przed niezasadnymi działaniami organów. Dla wierzycieli – narzędzie gwarantujące prawidłowość i celowość zastosowanych środków. Sprawdź, kiedy organ egzekucyjny ma obowiązek, a kiedy tylko możliwość uchylenia czynności egzekucyjnej oraz co to oznacza w praktyce.


Na czym polega uchylenie czynności egzekucyjnej z urzędu?

W postępowaniu egzekucyjnym w administracji najczęściej to zobowiązany (czyli osoba, wobec której prowadzona jest egzekucja) wnosi skargę na czynności egzekucyjne, jeśli uważa je za niezgodne z prawem lub niecelowe. Jednak organ egzekucyjny może sam, z własnej inicjatywy, uchylić czynność egzekucyjną, nawet jeśli nikt nie złożył formalnej skargi.

Taką możliwość – a w pewnych przypadkach obowiązek – przewiduje art. 54b ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (u.p.e.a.).


Obowiązkowe uchylenie czynności egzekucyjnej – gdy prawo zostało złamane

Organ egzekucyjny musi z urzędu uchylić czynność egzekucyjną, jeśli została ona dokonana z naruszeniem przepisów prawa. Co ważne:

  • Nie trzeba wówczas wnosić żadnej skargi – organ działa samodzielnie.
  • Przykładem może być zajęcie rachunku bankowego bez doręczenia prawidłowego upomnienia.
  • Takie uchylenie jest obligatoryjne – organ nie ma tu uznania co do podjęcia decyzji.

🧩 Przykład praktyczny
Pani Marzena z Gorzowa została zaskoczona zajęciem jej konta bankowego przez urząd skarbowy. Okazało się, że urząd nie wysłał przedtem upomnienia na adres zameldowania, lecz na adres firmy, która już nie istniała. W takim przypadku organ egzekucyjny powinien z urzędu uchylić dokonane zajęcie, gdy tylko stwierdzi błąd formalny w doręczeniu.


Uchylenie fakultatywne – gdy egzekucja nie ma sensu

W innych sytuacjach organ egzekucyjny może, ale nie musi uchylić czynność egzekucyjną, jeśli uzna, że:

  • dalsze prowadzenie egzekucji nie ma sensu, bo:
    • jest niecelowe,
    • przyniesie koszty większe niż odzyskane środki,
    • wiąże się z niewspółmiernymi trudnościami;
  • istnieje inny sposób wyegzekwowania należności, który:
    • jest mniej uciążliwy dla zobowiązanego,
    • pozwala szybciej odzyskać należność.

🧩 Przykład praktyczny
Pan Robert, prowadzący jednoosobową działalność w Olsztynie, miał zaległość wobec ZUS w wysokości 160 zł. Urząd wszczął egzekucję z nieruchomości, co wiązało się z ogromnymi kosztami i obowiązkiem publikacji ogłoszenia o licytacji. Organ egzekucyjny, po analizie, uznał, że ta forma egzekucji jest nieproporcjonalna i zdecydował się uchylić czynność egzekucyjną, wybierając zamiast tego egzekucję z rachunku bankowego.


Zakres uchylenia – częściowy lub całościowy

Czynność egzekucyjna może być uchylona:

  • w całości, jeśli cała procedura była błędna lub niecelowa,
  • w części, jeśli tylko część zastosowanego środka egzekucyjnego jest niewłaściwa.

To bardzo ważne, zwłaszcza w złożonych sprawach, gdzie kilka czynności następuje jedna po drugiej. Czasem uchylenie jednej z nich nie powoduje konieczności uchylania pozostałych.


Skutki uchylenia czynności egzekucyjnej

⚠️ Tu występuje kluczowa różnica między uchyleniem obligatoryjnym a fakultatywnym:

  • Jeśli czynność zostaje uchylona obligatoryjnie (bo była sprzeczna z prawem) – wszystkie skutki egzekucyjne zostają zniesione. Tak jakby środek egzekucyjny w ogóle nie był stosowany.
  • W przypadku uchylenia fakultatywnego – skutki pozostają w mocy. Oznacza to, że nawet jeśli organ uchyla czynność jako niecelową, skutki wcześniejszego zajęcia mogą być nadal uznane za ważne.

Zawiadomienie o uchyleniu czynności egzekucyjnej – kto i kiedy je otrzymuje?

Po podjęciu decyzji o uchyleniu czynności egzekucyjnej – niezależnie od tego, czy było to uchylenie obowiązkowe czy fakultatywne – organ egzekucyjny ma obowiązek niezwłocznie poinformować o tym:

  • zobowiązanego (czyli osobę, wobec której prowadzona jest egzekucja),
  • dłużnika zajętej wierzytelności (np. pracodawcę, bank, kontrahenta – w zależności od formy egzekucji).

📌 Podstawę prawną tej procedury stanowi art. 54b § 4 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.


Jak doręczane jest zawiadomienie o uchyleniu czynności?

Zawiadomienie o uchyleniu czynności egzekucyjnej musi zostać doręczone zgodnie z zasadami określonymi w art. 17c u.p.e.a.. Oznacza to, że:

  • organ może doręczyć pismo:
    • za pośrednictwem operatora pocztowego (list polecony),
    • osobiście przez pracownika organu,
    • elektronicznie – jeśli zobowiązany posiada skrzynkę ePUAP lub profil zaufany.

📌 W praktyce coraz częściej zawiadomienia doręczane są elektronicznie – zwłaszcza przedsiębiorcom zarejestrowanym w CEIDG lub KRS.

🧩 Przykład praktyczny
Pani Ewelina prowadzi biuro rachunkowe i posiada profil zaufany. Po uchyleniu zajęcia jej konta bankowego przez urząd skarbowy, otrzymała zawiadomienie bezpośrednio na skrzynkę ePUAP. Została w nim poinformowana, że skutki zajęcia są zniesione i może ponownie korzystać z rachunku.


Co oznacza uchylenie czynności egzekucyjnej dla zobowiązanego?

Dla osoby, wobec której prowadzono egzekucję, uchylenie czynności może oznaczać:

  • odzyskanie kontroli nad kontem bankowym, wynagrodzeniem lub innym składnikiem majątku,
  • zatrzymanie procedur licytacyjnych,
  • możliwość zawnioskowania o umorzenie kosztów egzekucyjnych, jeśli czynność była niezgodna z prawem.

Jednak w przypadku uchylenia fakultatywnego, niektóre skutki wcześniejszej czynności mogą nadal obowiązywać – dlatego warto zawsze dokładnie przeczytać treść zawiadomienia.


Co może zrobić zobowiązany po uchyleniu czynności?

Zobowiązany może:

  • złożyć wniosek o umorzenie kosztów egzekucyjnych, powołując się na fakt, że czynność została uchylona z urzędu,
  • skontaktować się z organem egzekucyjnym i ustalić aktualny stan sprawy,
  • w razie potrzeby – wystąpić z zażaleniem na czynność organu, jeśli uzna, że uchylenie było niepełne lub błędne.

🧩 Przykład praktyczny
Pan Andrzej z Gliwic, po uchyleniu zajęcia jego wynagrodzenia, złożył do organu egzekucyjnego wniosek o umorzenie kosztów egzekucyjnych (80 zł), uzasadniając to faktem, że zajęcie było dokonane niezgodnie z przepisami. Organ – uznając uchybienie – koszty te umorzył w całości.


📚Podstawa prawna

  • art. 54b § 1–4 – ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
  • art. 17c – ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji

📌 Podsumowanie

Uchylenie czynności egzekucyjnej z urzędu to istotne narzędzie kontroli prawidłowości postępowania egzekucyjnego. Może być zastosowane w dwóch przypadkach:

Obligatoryjnie – gdy czynność została dokonana z naruszeniem prawa,
Fakultatywnie – gdy dalsza egzekucja jest niecelowa, nieefektywna lub uciążliwa.

W obu przypadkach organ egzekucyjny ma obowiązek poinformować strony postępowania o uchyleniu czynności, a skutki uchylenia różnią się w zależności od podstawy prawnej.

Z punktu widzenia zobowiązanego, uchylenie czynności to często szansa na ograniczenie negatywnych skutków egzekucji i możliwość skuteczniejszego negocjowania warunków spłaty zadłużenia.


🔖Tematy porad zawartych w poradniku

  • uchylenie czynności egzekucyjnej z urzędu
  • kiedy można uchylić egzekucję administracyjną
  • zawiadomienie o uchyleniu egzekucji
  • fakultatywne uchylenie środka egzekucyjnego
  • skutki uchylenia zajęcia komorniczego

🔗 Przydatne linki urzędowe

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2025
Czy ta porada była dla Ciebie pomocna?

Zobacz również: