1. Strona główna
  2. AI, RODO, EU Data Act, Cyberbezpieczeństwo, Kryptowaluty, E-handel
  3. Blockchain
  4. Tokenizacja akcji w spółkach akcyjnych i prostych spółkach akcyjnych – szanse, ograniczenia i obowiązujące regulacje

Tokenizacja akcji w spółkach akcyjnych i prostych spółkach akcyjnych – szanse, ograniczenia i obowiązujące regulacje

Coraz więcej przedsiębiorców i inwestorów interesuje się wykorzystaniem tokenizacji jako narzędzia usprawniającego obrót udziałami w spółkach kapitałowych. Szczególnie duży potencjał dostrzega się w tokenizacji akcji – zarówno w spółkach akcyjnych, jak i prostych spółkach akcyjnych. W tym poradniku wyjaśniamy, jakie warunki należy spełnić, by tokenizacja była zgodna z obowiązującym prawem oraz jakie bariery wciąż stoją na przeszkodzie pełnej cyfryzacji tego obszaru.


Na czym polega tokenizacja akcji?

Tokenizacja oznacza przekształcenie praw majątkowych lub udziałowych w cyfrowe tokeny, które mogą być zapisywane i przenoszone przy użyciu technologii DLT (Distributed Ledger Technology), najczęściej blockchaina.

W przypadku akcji oznacza to, że prawa udziałowe mogłyby funkcjonować jako tokeny cyfrowe, które:

  • reprezentują określone prawa (np. prawo do dywidendy, głosu),
  • są ewidencjonowane w zdecentralizowanej bazie danych,
  • mogą być przedmiotem obrotu wtórnego bez udziału klasycznych pośredników.

Podstawa prawna tokenizacji akcji w UE

Obecnie obowiązują dwa główne akty prawne umożliwiające tokenizację akcji na poziomie unijnym:

🔹 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/858 (tzw. „rozporządzenie pilotażowe”)

Wprowadza system pilotażowy DLT, który umożliwia tworzenie eksperymentalnych infrastruktur rynku kapitałowego opartych na technologii rozproszonego rejestru, obejmujących m.in. akcje jako instrumenty finansowe.

Dozwolona tokenizacja obejmuje:

  • akcje spółek publicznych, których kapitalizacja rynkowa nie przekracza 500 mln euro,
  • emisję i obrót wtórny za pośrednictwem DLT MTF, DLT SS oraz DLT TSS,
  • bezpośredni dostęp inwestorów do rynku, w tym bez udziału maklerów (transakcje P2P).

🔹 Rozporządzenie 2023/1114 (MiCA) – o rynkach kryptoaktywów

Dotyczy tokenów niebędących instrumentami finansowymi, ale wyłącza z regulacji tokeny inwestycyjne sensu stricto, czyli tokeny będące instrumentami finansowymi w rozumieniu dyrektywy MiFID II. Te tokeny nadal podlegają nadzorowi rynku kapitałowego.


Tokenizacja akcji spółek publicznych – teoria i praktyka

✔ Co jest możliwe?

W teorii system pilotażowy pozwala tokenizować akcje spółek publicznych, jeśli zostaną spełnione określone warunki:

  • kapitalizacja poniżej 500 mln euro,
  • działanie w zgodzie z wymogami dla infrastruktury DLT (np. uzyskanie zezwolenia KNF),
  • przestrzeganie wymogów bezpieczeństwa i nadzoru rynku.

❌ Co jest barierą?

W Polsce żaden podmiot nie wdrożył dotąd systemu DLT w ramach reżimu pilotażowego. Główne przeszkody to:

  • brak praktycznych wytycznych od KNF,
  • techniczna niekompatybilność z systemem Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych,
  • wysokie koszty implementacji nowych rozwiązań.

Tokenizacja akcji w prostych spółkach akcyjnych (PSA)

W przypadku PSA prawo wprost dopuszcza prowadzenie rejestru akcjonariuszy w technologii DLT. Zgodnie z:

  • art. 300³¹ § 1 Kodeksu spółek handlowych: „Rejestr akcjonariuszy prostej spółki akcyjnej może być prowadzony w postaci rozproszonej i zdecentralizowanej bazy danych (DLT)”.

Jednak:

  • rejestr ten nie może być wykorzystywany do wtórnego obrotu tokenami – dostęp do niego mają jedynie akcjonariusze i spółka,
  • brak publicznego dostępu wyklucza jego użycie jako platformy obrotu tokenami.

W efekcie:

  • możliwe jest tokenizowanie akcji PSA do celów ewidencyjnych,
  • niemożliwy jest publiczny obrót tymi tokenami, co znacznie ogranicza ich funkcjonalność.

Tokenizacja akcji w spółkach niepublicznych – co mówi prawo?

Tokenizacja akcji spółek akcyjnych niepublicznych (czyli niebędących przedmiotem obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu) oraz prostych spółek akcyjnych jest formalnie dopuszczalna, jednak wyłącznie w zakresie rejestrowania tych akcji w technologii DLT.

🔐 Ograniczenia w dostępie do rejestru

Zgodnie z przepisami:

  • art. 328¹ § 4 k.s.h. (spółka akcyjna) oraz
  • art. 300³¹ § 4 k.s.h. (PSA)

„Rejestr akcjonariuszy jest jawny wyłącznie dla spółki, akcjonariusza oraz podmiotu prowadzącego rejestr.”

Oznacza to, że nawet jeśli rejestr prowadzony jest w technologii blockchain, to:

  • nie może pełnić funkcji platformy transakcyjnej,
  • nie może być udostępniony osobom trzecim (np. inwestorom spoza kręgu akcjonariuszy),
  • nie spełnia roli rynku wtórnego, ponieważ transakcje nie mogą być zawierane bezpośrednio na bazie tokenów.

⚠️ Tym samym tokenizacja akcji spółek niepublicznych ma charakter czysto ewidencyjny, a nie obrotowy.


Czy można obejść zakazy przez stworzenie platformy „obok” rejestru?

Teoretycznie można by zaprojektować zewnętrzną platformę, na której akcjonariusze oferują do sprzedaży tokeny symbolizujące akcje zapisane w rejestrze DLT. W praktyce jednak:

  • naruszono by wówczas przepisy ustawy o ofercie publicznej, a także
  • należałoby stosować pełen reżim rozporządzenia prospektowego (2017/1129),
    co skutkuje obowiązkiem sporządzenia prospektu, zatwierdzenia przez KNF i poddania się reżimowi rynku kapitałowego.

W efekcie, taka platforma:

  • musiała by być uznana za alternatywny system obrotu lub rynek regulowany, a jej operator – uzyskać status firmy inwestycyjnej,
  • oznaczałaby poddanie się wszystkim obowiązkom informacyjnym, kapitałowym i nadzorczym wynikającym z przepisów rynku kapitałowego.

Przykład: tokenizacja w startupie

Załóżmy, że startup technologiczny „NeuroLabs S.A.” (spółka niepubliczna) planuje pozyskać kapitał od inwestorów przez emisję tokenów powiązanych z akcjami. Spółka:

  • zamierza prowadzić rejestr akcjonariuszy w technologii DLT,
  • chce umożliwić obrót tymi tokenami między inwestorami na platformie online.

⚠️ W tym przypadku spółka narazi się na:

  • zarzut niedozwolonego oferowania papierów wartościowych (bez prospektu),
  • nielegalne prowadzenie rynku finansowego, jeśli nie uzyska odpowiednich zezwoleń.

✅ Co może zrobić legalnie?

  • Wdrożyć DLT wyłącznie do prowadzenia rejestru akcji,
  • Zapewnić pełną zgodność z art. 328¹ k.s.h.,
  • Nie umożliwiać obrotu tokenami poza kręgiem uprawnionych akcjonariuszy.

Czego brakuje w polskim prawie?

Mimo że prawo dopuszcza techniczne prowadzenie rejestrów akcji w technologii DLT, to brakuje regulacji pozwalających na pełne wykorzystanie jej możliwości. Przykładowo:

  • nie istnieje model ewidencji papierów wartościowych jako „kryptopapierów”, w odróżnieniu np. od Niemiec,
  • brakuje przepisów uznających dane zawarte w DLT za równoważne wpisom w depozycie papierów wartościowych,
  • nie ma przepisów umożliwiających obrót tokenami akcyjnymi poza giełdą lub ASO, bez konieczności pełnej rejestracji publicznej oferty.

Co dalej? – potrzeba zmian systemowych

W ocenie ekspertów, dalszy rozwój tokenizacji w Polsce wymaga nowelizacji prawa, w szczególności:

  • uregulowania statusu cyfrowych papierów wartościowych,
  • wprowadzenia nowego typu publicznego rejestru opartego na DLT, umożliwiającego transparentny, bezpieczny i legalny obrót tokenami,
  • dopuszczenia ograniczonego rynku tokenów akcyjnych np. dla startupów.

Wzorem mogą być m.in.:

  • Niemcy – ustawa o elektronicznych papierach wartościowych (eWpG),
  • Liechtenstein – ustawa o tokenach i dostawcach usług VT,
  • Szwajcaria – ustawa dostosowująca prawo cywilne i finansowe do tokenów.

Podsumowanie

🔎 Co dziś jest możliwe?

  • Tokenizacja akcji w spółkach publicznych – tylko w systemie pilotażowym DLT (UE 2022/858), który nie działa jeszcze w Polsce.
  • Tokenizacja akcji w spółkach niepublicznych i PSA – tylko do celów rejestrowych, bez obrotu wtórnego.

🛑 Czego nie wolno?

  • Obracać tokenami akcji publicznie bez spełnienia wymogów rynku kapitałowego.
  • Tworzyć otwarte platformy transakcyjne wbrew przepisom o jawności rejestru i ofercie publicznej.

🚀 Co może się zmienić?

  • Ustawodawca może przyjąć rozwiązania analogiczne do Niemiec lub Szwajcarii i wprowadzić elektroniczne papiery wartościowe jako nową kategorię obrotu.

Podstawa prawna

  • art. 328¹, 328⁵, 300³¹, 300³⁵ – Kodeks spółek handlowych
  • art. 2 lit. a, art. 3 ust. 1 pkt 49 – Rozporządzenie 2017/1129
  • art. 2 ust. 4 lit. a, art. 3 ust. 1 pkt 15 – Rozporządzenie 2023/1114 (MiCA)
  • art. 3 ust. 1 lit. a, art. 5 ust. 2–5, art. 7 – Rozporządzenie 2022/858 (pilot regime)

Tematy porad zawartych w poradniku

  • tokenizacja akcji spółki akcyjnej
  • obrót tokenami inwestycyjnymi
  • DLT w rejestrze akcjonariuszy
  • rejestr akcjonariuszy PSA
  • ograniczenia obrotu tokenami w Polsce

Przydatne strony urzędowe

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2025
Czy ta porada była dla Ciebie pomocna?

Zobacz również: