1. Strona główna
  2. Podatki, Rachunkowość, Kadry, ZUS, BHP, AML, Finanse i Ubezpieczenia, Dotacje, Sygnaliści
  3. Kontrola podatkowa
  4. Sprostowanie protokołu kontroli podatkowej – kiedy i jak można poprawić oczywiste omyłki?

Sprostowanie protokołu kontroli podatkowej – kiedy i jak można poprawić oczywiste omyłki?

Każdy przedsiębiorca, który kiedykolwiek miał do czynienia z kontrolą podatkową, wie, jak ważne jest prawidłowe sporządzenie protokołu z kontroli. W praktyce jednak, nawet najlepiej przygotowany dokument może zawierać oczywiste błędy – np. rachunkowe, pisarskie lub inne omyłki techniczne. Właśnie dlatego warto wiedzieć, że istnieje możliwość ich poprawienia, czyli tzw. sprostowania protokołu kontroli. Poznaj zasady, na jakich można domagać się sprostowania protokołu oraz kiedy i jak organ podatkowy powinien to zrobić.


Dlaczego sprostowanie protokołu kontroli jest istotne dla przedsiębiorcy?

Poprawny protokół z kontroli podatkowej ma kluczowe znaczenie – to na jego podstawie urząd skarbowy może podejmować kolejne kroki, np. wszcząć postępowanie podatkowe czy wymierzyć sankcje. Omyłki mogą doprowadzić do błędnych wniosków urzędników lub problemów w dalszych procedurach. Dlatego przedsiębiorca powinien wiedzieć, jak zareagować na oczywiste błędy w protokole i jak domagać się ich poprawienia.


Sprostowanie protokołu kontroli – podstawy prawne

Zgodnie z art. 292 Ordynacji podatkowej, w sprawach nieuregulowanych w przepisach dotyczących kontroli podatkowej (art. 281–291 o.p.), stosuje się odpowiednio przepisy działu IV tej ustawy. Przepisy te umożliwiają prostowanie błędów w dokumentach urzędowych – także w protokole kontroli.

Najważniejsze przepisy w tym zakresie:

  • Art. 215 Ordynacji podatkowej: pozwala organowi podatkowemu – z urzędu lub na wniosek strony – prostować w drodze postanowienia błędy rachunkowe i inne oczywiste omyłki w wydanych decyzjach i postanowieniach.
  • Art. 292 Ordynacji podatkowej: wskazuje, że w sprawach nieuregulowanych w przepisach o kontroli stosuje się odpowiednio inne przepisy tej ustawy.
  • Art. 216 Ordynacji podatkowej: pozwala wydawać postanowienia w toku postępowania, dotyczące kwestii, które pojawiają się w trakcie kontroli, ale nie rozstrzygają o istocie sprawy.

Co to oznacza w praktyce?

Oznacza to, że możliwe jest sprostowanie protokołu kontroli podatkowej, jeśli zawiera on oczywiste błędy (np. literówki, błędy rachunkowe, oczywiste nieścisłości). Takie sprostowanie następuje w drodze postanowienia organu podatkowego.


Jakie błędy można sprostować w protokole kontroli?

Sprostowaniu podlegają wyłącznie oczywiste błędy – takie, których charakter nie budzi wątpliwości (np. oczywista pomyłka w dacie, błędny numer faktury, pomyłka rachunkowa, błędne przepisanie kwoty). Nie można natomiast w ten sposób dokonywać zmian merytorycznych, które wpływałyby na ustalenia kontroli.

Przykład 1
W protokole kontroli dotyczącej firmy budowlanej „Domex” z Warszawy z dnia 15 maja 2024 r. pojawiła się pomyłka rachunkowa – suma kwot netto faktur za marzec została wpisana jako 123 400 zł, podczas gdy faktyczna suma wynosiła 132 400 zł. Przedsiębiorca zauważył błąd i złożył wniosek o sprostowanie oczywistej omyłki rachunkowej. Urząd skarbowy wydał postanowienie o sprostowaniu protokołu, wskazując prawidłową kwotę.

Przykład 2
W protokole z kontroli podatkowej firmy informatycznej „SoftMax” z Katowic, przeprowadzonej w kwietniu 2025 r., urzędnik wpisał błędną datę wykonania usługi: 10.03.2025 r. zamiast 10.04.2025 r. Przedsiębiorca zgłosił oczywistą omyłkę, po czym organ podatkowy, na podstawie art. 215 o.p., wydał postanowienie o sprostowaniu protokołu.


Jak wygląda procedura sprostowania protokołu kontroli?

1. Wniosek o sprostowanie

Sprostowania może dokonać organ podatkowy z urzędu (samodzielnie) lub na wniosek strony (np. przedsiębiorcy). Wniosek należy złożyć do organu, który sporządził protokół.

2. Postanowienie organu

Sprostowanie następuje w drodze postanowienia, które jest indywidualnym aktem administracyjnym. Postanowienie to nie rozstrzyga o istocie sprawy i nie kreuje praw ani obowiązków, jest jedynie czynnością techniczną eliminującą oczywistą omyłkę (por. wyrok WSA w Warszawie z 19.03.2004 r., III SA 2616/02).

3. Zakres sprostowania

Sprostowanie może dotyczyć wyłącznie oczywistych omyłek – nie można w ten sposób zmieniać merytorycznej treści protokołu czy kwestionować ustaleń kontrolnych.

4. Etap postępowania

Możliwe jest sprostowanie protokołu również w toku postępowania odwoławczego – ale wyłącznie przez organ I instancji, który sporządził protokół (por. wyrok WSA w Łodzi z 10.04.2006 r., I SA/Łd 778/05).


Co nie podlega sprostowaniu?

Nie każda nieścisłość lub pomyłka w protokole może być sprostowana w trybie art. 215 o.p.
Nie podlegają sprostowaniu m.in.:

  • ustalenia faktyczne kontroli,
  • wnioski kontrolujących,
  • zmiany, które mają wpływ na wynik sprawy.

Przykład
W protokole kontroli przedsiębiorcy „TechSolutions” z Poznania wskazano, że faktura nr 120/2025 dokumentuje usługę transportową, podczas gdy w rzeczywistości była to usługa magazynowania. Przedsiębiorca próbował żądać sprostowania tej treści, jednak organ odmówił, uznając, że nie jest to oczywista omyłka, a kwestia wymagająca odrębnego rozstrzygnięcia w toku postępowania podatkowego.


Brak podpisu w protokole a możliwość sprostowania

Częstym problemem jest brak podpisu jednej z osób uczestniczących w czynnościach kontrolnych. Zgodnie z orzecznictwem (wyrok WSA w Warszawie z 3.12.2010 r., III SA/Wa 173/10), brak podpisu drugiego kontrolującego nie jest przesłanką do przyjęcia, że doszło do naruszenia przepisów art. 290 § 2 o.p. Sprostowanie protokołu nie może polegać na uzupełnieniu podpisów osób, które nie brały udziału w sporządzeniu dokumentu.


Podsumowanie – najważniejsze wnioski i wskazówki

  • Sprostowanie protokołu kontroli podatkowej jest możliwe w zakresie oczywistych omyłek, takich jak błędy rachunkowe, literówki czy inne drobne nieścisłości techniczne.
  • Procedura sprostowania odbywa się na wniosek strony lub z urzędu, zawsze w drodze postanowienia organu, który sporządził protokół.
  • Nie można prostować w ten sposób ustaleń merytorycznych czy wniosków z kontroli – służy do tego postępowanie podatkowe.
  • Brak podpisu nie jest przesłanką do sprostowania w trybie art. 215 o.p.
  • W przypadku wątpliwości, zawsze warto skonsultować się z doradcą podatkowym lub prawnikiem.

Podstawa prawna

  • art. 215, art. 216, art. 219, art. 290 § 2, art. 292 – Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.)

Tematy porad zawartych w poradniku

  • sprostowanie protokołu kontroli podatkowej
  • błędy rachunkowe w protokole kontroli
  • procedura sprostowania protokołu podatkowego
  • oczywiste omyłki w dokumentach urzędowych

Przydatne adresy urzędowe

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2025
Czy ta porada była dla Ciebie pomocna?

Zobacz również: