1. Strona główna
  2. Urzędy, Kontrole, Koncesje i Zezwolenia, Nieruchomości, Prawo Budowlane, Zamówienia Publiczne, E-doręczenia
  3. Prawo administacyjne
  4. Od kiedy liczyć administracyjną karę pieniężną za niezgodne z prawem reklamy według uchwały krajobrazowej? Praktyczne zasady ustalania okresu odpowiedzialności

Od kiedy liczyć administracyjną karę pieniężną za niezgodne z prawem reklamy według uchwały krajobrazowej? Praktyczne zasady ustalania okresu odpowiedzialności

Nieprawidłowe umieszczenie tablic lub urządzeń reklamowych na terenie gminy może skutkować nałożeniem wysokiej administracyjnej kary pieniężnej. W praktyce jednak największe wątpliwości budzi to, od kiedy należy liczyć okres, za który kara ta jest naliczana – a więc jaka jest data początkowa odpowiedzialności. Różnice w interpretacji przepisów prowadzą niekiedy do rażąco odmiennych decyzji wobec podobnych naruszeń. W tym poradniku wyjaśniam, jak zgodnie z aktualnym prawem i dominującymi poglądami doktryny ustalać ten termin oraz jakie praktyczne skutki mają przyjęte rozwiązania.


Znaczenie uchwały krajobrazowej i administracyjnych kar pieniężnych

Uchwała krajobrazowa (nazywana też uchwałą reklamową) to lokalny akt prawa miejscowego, którego celem jest ochrona ładu przestrzennego oraz walorów estetycznych miast i wsi. Rada gminy może w takiej uchwale określić m.in. zasady sytuowania reklam, obiektów małej architektury czy ogrodzeń, ich gabaryty, materiały, a także standardy jakościowe. Jeśli tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe zostaną zamontowane z naruszeniem tych wymogów, organ wykonawczy gminy (np. burmistrz, prezydent miasta) wymierza karę pieniężną w drodze decyzji administracyjnej.

Kara ta stanowi dochód gminy, a odpowiadają za nią najpierw reklamodawcy, a gdy nie można ich ustalić – właściciel, użytkownik wieczysty lub posiadacz nieruchomości, na której zamieszczono reklamę (art. 37d ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym).

Wysokość kary jest wyliczana za każdy dzień trwania naruszenia, od określonej daty początkowej aż do dnia dostosowania reklamy do przepisów lub jej usunięcia.


Rozbieżności interpretacyjne – od kiedy liczyć okres kary?

Kluczowe znaczenie ma tu art. 37d ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, który stanowi:

„Karę pieniężną wymierza się od dnia, w którym organ wszczął postępowanie w sprawie, do dnia dostosowania tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego do przepisów uchwały krajobrazowej albo usunięcia tych obiektów.”

Problem: Czym jest „dzień wszczęcia postępowania”?

W praktyce sądy administracyjne i organy stosują dwie odmienne interpretacje:

1. Data pierwszej czynności urzędowej

Zwolennicy tej interpretacji uważają, że dniem wszczęcia postępowania jest dzień, w którym organ podejmuje pierwszą czynność w sprawie (np. kontrola na miejscu, sporządzenie notatki służbowej), pod warunkiem że strona zostanie o tej czynności poinformowana. Nie jest tu kluczowe, kiedy pismo zostało doręczone stronie, lecz sam fakt wykonania czynności przez organ i późniejszego powiadomienia o niej.

  • Przykład: W dniu 10 maja 2024 r. pracownik urzędu gminy przeprowadził kontrolę, a powiadomienie o wszczęciu postępowania zostało wysłane 14 maja i doręczone stronie 17 maja. Według tego poglądu kara naliczana jest od 10 maja.

2. Data doręczenia zawiadomienia o wszczęciu postępowania

Druga interpretacja, obecnie dominująca w doktrynie i coraz częściej przyjmowana przez sądy, wskazuje, że za dzień wszczęcia postępowania należy uznać moment, w którym zawiadomienie o wszczęciu postępowania zostaje doręczone stronie. Dopiero wtedy strona dowiaduje się o toczącym się postępowaniu i może podjąć działania, by ograniczyć skutki finansowe.

  • Przykład: Jak powyżej – czynności organu miały miejsce 10 maja, zawiadomienie wysłano 14 maja, a doręczono 17 maja. W tym przypadku kara naliczana jest dopiero od 17 maja.

Argumenty przemawiające za każdym ze stanowisk

Zwolennicy naliczania kary od pierwszej czynności organu wskazują:

  • Przeciwdziałanie obchodzeniu prawa – strona mogłaby usunąć reklamę po otrzymaniu zawiadomienia, unikając w ten sposób kary za okres naruszenia przed doręczeniem pisma.
  • Profesjonalny uczestnik obrotu powinien znać przepisy i liczyć się z możliwością kontroli oraz sankcji.

Zwolennicy naliczania kary od dnia doręczenia zawiadomienia argumentują:

  • Zasady zaufania do władzy publicznej – kara nie powinna być wymierzana za okres, gdy strona nie wiedziała o wszczętym postępowaniu.
  • Gwarancja czynnego udziału strony w postępowaniu – zgodnie z art. 10 § 1 i art. 61 § 4 Kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.) strona powinna mieć realny wpływ na przebieg sprawy od chwili uzyskania informacji o wszczęciu postępowania.
  • Równość wobec prawa – wysokość kary nie powinna zależeć od tempa działania organu lub sprawności poczty.

Praktyczne zastosowanie – jak ustalać datę początkową okresu kary?

Dominujący kierunek – dzień doręczenia zawiadomienia

Obecnie – zarówno w piśmiennictwie, jak i w wielu wyrokach sądów administracyjnych (w tym WSA w Krakowie, a także potwierdzone przez wyroki NSA) – dominuje stanowisko, zgodnie z którym termin naliczania kary pieniężnej rozpoczyna się od dnia doręczenia stronie zawiadomienia o wszczęciu postępowania administracyjnego.

W praktyce oznacza to:

  • Jeśli organ podejmie pierwszą czynność w sprawie 10 czerwca, wyśle zawiadomienie 14 czerwca, a doręczy je stronie 18 czerwca – kara naliczana będzie od 18 czerwca.
  • Jeżeli zawiadomienie zostanie doręczone przez awizo po dwukrotnym nieodebraniu przesyłki, liczy się data faktycznego doręczenia (lub upływu terminu odbioru, jeśli uznano doręczenie za skuteczne z mocy prawa).

Przykład 1 – właściciel nieruchomości

Pani Katarzyna, właścicielka nieruchomości w Pruszkowie, umieściła na ogrodzeniu reklamę lokalnej firmy usługowej, nie spełniając warunków uchwały krajobrazowej. 5 września 2024 r. urzędnik gminy sporządził notatkę i wysłał zawiadomienie o wszczęciu postępowania 8 września. Pismo doręczono 12 września. Kara administracyjna zostanie naliczona od 12 września do dnia usunięcia lub dostosowania reklamy.

Przykład 2 – użytkownik wieczysty

Firma reklamowa „Plakat-Pro” umieściła billboard w Rzeszowie, naruszając normy miejscowej uchwały krajobrazowej. 3 stycznia 2025 r. odbyła się kontrola, 7 stycznia wysłano zawiadomienie o wszczęciu postępowania, doręczono je 11 stycznia. Od tego dnia liczony jest okres odpowiedzialności administracyjnej.


Podsumowanie – kluczowe wskazówki dla przedsiębiorców

  • Zawsze sprawdzaj zgodność reklamy z lokalną uchwałą krajobrazową jeszcze przed jej umieszczeniem.
  • Jeśli otrzymasz zawiadomienie o wszczęciu postępowania – niezwłocznie podejmij działania (np. usuń reklamę, dostosuj ją do przepisów), by zminimalizować okres naliczania kary.
  • Termin, od którego liczona jest kara, to w praktyce dzień doręczenia zawiadomienia o wszczęciu postępowania.
  • Wysokość kary może być bardzo wysoka – nawet kilkaset tysięcy złotych, jeśli naruszenie trwa dłużej.
  • Rekomendowane jest monitorowanie korespondencji z organami – tzw. „awizowanie” (nieodebranie przesyłki) nie wstrzymuje biegu okresu, za który liczona jest kara.

Podstawa prawna

  • art. 37d ust. 2 i ust. 4 – ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
  • art. 61 § 4, art. 9, art. 10 § 1 – ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
  • art. 24 § 1 – ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (dla porównania historycznego)
  • Europejska Konwencja Krajobrazowa (Florencja, 20.10.2000 r.)

Tematy porad zawartych w poradniku

  • kary za nielegalne reklamy 2025
  • uchwała krajobrazowa odpowiedzialność
  • data wszczęcia postępowania administracyjnego reklama
  • opłaty za reklamę niezgodną z przepisami

Polecane strony urzędowe

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2025
Czy ta porada była dla Ciebie pomocna?

Zobacz również: