1. Strona główna
  2. Podatki, Rachunkowość, Kadry, ZUS, BHP, AML, Finanse i Ubezpieczenia, Dotacje, Sygnaliści
  3. Kontrola podatkowa
  4. Kontrola podatkowa w praktyce – kto, kiedy i na jakich zasadach podlega weryfikacji przez urząd skarbowy?

Kontrola podatkowa w praktyce – kto, kiedy i na jakich zasadach podlega weryfikacji przez urząd skarbowy?

Kontrola podatkowa to jedno z najważniejszych narzędzi wykorzystywanych przez organy skarbowe do weryfikacji, czy przedsiębiorcy, osoby fizyczne i inne podmioty prawidłowo rozliczają się z podatków. Zrozumienie zasad jej przeprowadzania jest kluczowe, by uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek oraz potrafić skutecznie bronić swoich praw w razie kontroli. W tym poradniku wyjaśnię, na czym polega kontrola podatkowa, kto może ją przeprowadzać, kto jej podlega i jakie są praktyczne skutki naruszeń procedur kontrolnych.


Na czym polega kontrola podatkowa?

Kontrola podatkowa to proces, którego głównym celem – zgodnie z art. 281 § 2 Ordynacji podatkowej – jest sprawdzenie, czy podatnicy, płatnicy, inkasenci oraz ich następcy prawni wykonują obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego. Mówiąc prościej, urzędnicy porównują:

  • stan faktyczny (np. złożone deklaracje, faktyczne rozliczenia, dokumenty księgowe),
  • ze stanem prawnym (czyli normami prawa podatkowego, które określają zasady ustalania zobowiązania podatkowego, ulgi, zwolnienia, etc.).

Dzięki temu urząd może ocenić rzetelność deklarowanych podstaw opodatkowania i poprawność rozliczeń podatkowych.

Kluczowe aspekty kontroli podatkowej

  • Kontrola polega na weryfikacji zgodności działań podatnika z obowiązującym prawem.
  • Jej zakres dotyczy nie tylko spełniania obowiązków podatkowych, ale też prawidłowości korzystania z uprawnień (np. ulg, zwolnień, uproszczeń podatkowych).
  • Organy mają obowiązek zbadać i opisać wszelkie niezgodności między rozliczeniami podatnika a wymogami ustawowymi.

Kogo może objąć kontrola podatkowa?

Według art. 281 § 1 Ordynacji podatkowej, kontrolą mogą być objęci:

  • podatnicy (np. przedsiębiorcy, osoby fizyczne płacące podatek PIT, CIT, VAT),
  • płatnicy (np. pracodawcy pobierający zaliczki na PIT od pracowników),
  • inkasenci (np. sołtysi zbierający podatek rolny),
  • następcy prawni (np. osoby przejmujące majątek i zobowiązania podatnika po jego śmierci lub przekształceniu firmy).

Ważne! Kontrolą może zostać objęty także podmiot, który nie jest już aktywny gospodarczo, jeśli dotyczy to okresów, w których istniał obowiązek podatkowy.


Kto może przeprowadzić kontrolę podatkową?

Organy uprawnione do kontroli

Zgodnie z art. 13 Ordynacji podatkowej, do organów podatkowych należą m.in.:

  • naczelnik urzędu skarbowego,
  • naczelnik urzędu celno-skarbowego,
  • dyrektor izby administracji skarbowej,
  • Szef Krajowej Administracji Skarbowej,
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej,
  • minister właściwy ds. finansów publicznych,
  • wójt (burmistrz, prezydent miasta),
  • starosta lub marszałek województwa,
  • samorządowe kolegia odwoławcze.

Kto rzeczywiście prowadzi kontrolę podatkową?

Tylko organy podatkowe pierwszej instancji są uprawnione do wszczynania i prowadzenia kontroli podatkowej – są to:

  • naczelnik urzędu skarbowego,
  • wójt, burmistrz, prezydent miasta,
  • starosta lub marszałek województwa.

W praktyce najczęściej kontrolę przeprowadza naczelnik urzędu skarbowego, a w przypadku podatków lokalnych – organ samorządowy.


Zakres kontroli podatkowej – jakie obowiązki są weryfikowane?

Do typowych obowiązków podlegających kontroli należą m.in.:

  • dokonanie i aktualizowanie zgłoszeń rejestracyjnych (np. VAT-R, CEIDG, NIP),
  • prowadzenie i przechowywanie ksiąg podatkowych i dokumentów,
  • wystawianie i numerowanie faktur, rachunków,
  • składanie deklaracji podatkowych, informacji, wykazów,
  • terminowa zapłata podatków i zaliczek.

Kontrola obejmuje również:

  • prawidłowość korzystania z ulg, zwolnień, preferencji (np. ulgi na start, ulgi podatkowe dla nowych inwestycji),
  • spełnienie warunków korzystania z uproszczonych form opodatkowania,
  • weryfikację, czy nie zostały złamane rygory formalne (np. brak deklaracji, nieterminowe płatności).

Jak wygląda procedura kontroli podatkowej?

  1. Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli
    Co do zasady urząd informuje podatnika na piśmie (art. 282b Ordynacji podatkowej). Są jednak wyjątki – w niektórych sytuacjach kontrola może być wszczęta bez zapowiedzi (np. ryzyko ukrycia dokumentów).
  2. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
    Kontrolujący musi posiadać pisemne upoważnienie wydane przez uprawniony organ i okazać legitymację służbową (art. 283 o.p.).
  3. Czynności kontrolne
    Kontrolujący bada dokumenty, księgi, może przesłuchiwać świadków, żądać wyjaśnień, dokonywać oględzin.
  4. Protokół z kontroli
    Po zakończeniu czynności sporządzany jest protokół, w którym urząd opisuje wszelkie stwierdzone nieprawidłowości.

Przykłady praktyczne

Przykład 1: Kontrola podatkowa małej firmy usługowej

Pan Marek prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w Nowej Rudzie. Otrzymał zawiadomienie o kontroli podatkowej dotyczącej rozliczeń VAT za ostatnie dwa lata. Kontrolę przeprowadza naczelnik miejscowego urzędu skarbowego. Urzędnicy analizują prowadzone księgi oraz faktury wystawiane klientom. W trakcie kontroli wykazano, że Marek nieprawidłowo rozliczał część przychodów z tytułu usług zagranicznych – mimo to, nie próbował ukrywać dokumentów ani nie odmówił udzielenia wyjaśnień. Po zakończeniu kontroli sporządzono protokół, w którym opisano stwierdzone nieprawidłowości i wskazano dalsze kroki (np. konieczność korekty deklaracji).

Przykład 2: Kontrola przez nieuprawniony organ

Spółka „Omega” z Zielonej Góry została poddana kontroli podatkowej przez zewnętrzną firmę audytorską, która – jak się okazało – nie miała upoważnienia od żadnego organu podatkowego pierwszej instancji. Zgodnie z art. 281 § 1 Ordynacji podatkowej, taka kontrola jest wadliwa i nie może wywołać skutków prawnych, a zebrane dowody nie mogą być wykorzystane przez urząd skarbowy.


Skutki naruszeń przepisów o kontroli podatkowej

  • Kontrola przeprowadzona przez nieuprawniony organ lub bez wymaganych upoważnień jest nieważna, a jej wyniki nie mogą być podstawą do wymierzenia podatku.
  • Jeżeli urzędnicy naruszą procedury (np. nie doręczą zawiadomienia lub upoważnienia, przekroczą zakres kontroli), podatnik ma prawo składać zastrzeżenia i żądać wyłączenia takich dowodów.

Kluczowe wnioski i wskazówki dla przedsiębiorców

  • Zawsze żądaj okazania upoważnienia i legitymacji służbowej przez osoby przeprowadzające kontrolę.
  • Kontrola podatkowa może dotyczyć zarówno aktualnych, jak i przeszłych okresów rozliczeniowych – obowiązek przechowywania dokumentów często wynosi nawet 5 lat.
  • Jeśli kontrolę wszczyna podmiot, którego nie ma w katalogu organów podatkowych I instancji, masz prawo odmówić udziału w czynnościach i zawiadomić o tym odpowiedni urząd.
  • Po zakończeniu kontroli zapoznaj się dokładnie z protokołem – masz prawo wnosić zastrzeżenia i wyjaśnienia.

Podstawa prawna

  • art. 3 pkt 1 i 2, art. 4, art. 5, art. 7–9, art. 13, art. 13a, art. 93–93d, art. 97, art. 276, art. 281–284 Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2023 poz. 2383 ze zm.)
  • art. 33 i 33a ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej

Tematy porad zawartych w poradniku

  • przebieg kontroli podatkowej 2025
  • uprawnienia urzędu skarbowego kontrola
  • protokół z kontroli podatkowej
  • obowiązki podatnika podczas kontroli
  • nieprawidłowa kontrola podatkowa skutki

Przydatne adresy urzędowe

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2025
Czy ta porada była dla Ciebie pomocna?

Zobacz również: