1. Strona główna
  2. Prawo Cywilne, Gospodarcze, KRS, CEIDG, Spółki, JDG, Prawo Autorskie, IP
  3. Własność Intelektualna
  4. Prawo autorskie
  5. Dozwolony użytek w edukacji i nauce – jak legalnie korzystać z cudzych utworów w działalności oświatowej i badawczej?

Dozwolony użytek w edukacji i nauce – jak legalnie korzystać z cudzych utworów w działalności oświatowej i badawczej?

Prawo autorskie dopuszcza korzystanie z cudzych utworów bez zgody twórców w określonych sytuacjach. Dla instytucji oświatowych i naukowych oznacza to możliwość legalnego wykorzystania tekstów, fotografii czy wizerunków w celach dydaktycznych lub badawczych – pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów. W tym poradniku wyjaśniam, co dokładnie można, czego nie wolno i jak w praktyce korzystać z licencji ustawowych w kontekście nauczania i nauki.


📚 Dozwolony użytek a edukacja – dlaczego to ważne?

Instytucje edukacyjne, nauczyciele, naukowcy i studenci każdego dnia korzystają z cudzych utworów: fragmentów książek, artykułów, ilustracji czy zdjęć. Prawidłowe stosowanie przepisów o dozwolonym użytku pozwala uniknąć naruszenia praw autorskich i daje konkretne uprawnienia, z których warto korzystać – szczególnie w dobie cyfrowej edukacji.


🔍 Eksploracja tekstów i danych – art. 26² ustawy o prawie autorskim

Kto może z tego skorzystać?

Wyłącznie instytucje:

  • dziedzictwa kulturowego (biblioteki, muzea, archiwa, instytucje kultury),
  • działające w sektorze nauki i szkolnictwa wyższego (uczelnie, PAN, instytuty badawcze, Centrum Łukasiewicz, Polska Akademia Umiejętności).

Na czym polega uprawnienie?

Instytucje te mogą:

  • zwielokrotniać (czyli kopiować) utwory w celu eksploracji tekstów i danych,
  • przechowywać takie kopie na potrzeby badań i weryfikacji wyników.

Przykład: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski przeprowadza analizę cyfrowych zdjęć satelitarnych regionu Mazur w celu zbadania zmian środowiskowych. Użycie fotografii w takim celu, bez korzyści majątkowej, jest dozwolone.

Warunki:

  • Tylko do celów naukowych,
  • Bez bezpośredniej lub pośredniej korzyści majątkowej,
  • Tylko jeśli twórca nie zastrzegł inaczej.

🏫 Korzystanie z utworów przez instytucje edukacyjne – art. 27 i 28 pr. aut.

Art. 27 – korzystanie na potrzeby nauki i dydaktyki

Instytucje mogą wykorzystywać rozpowszechnione utwory do:

  • zilustrowania wykładów, zajęć dydaktycznych,
  • prowadzenia badań naukowych.

Można korzystać ze wszystkich pól eksploatacji, zwłaszcza:

  • zwielokrotniania (np. kopiowanie zdjęć do prezentacji),
  • udostępniania w bezpiecznym środowisku cyfrowym (np. platforma e-learningowa).

Warunki korzystania:

  • Bez charakteru zarobkowego,
  • W odpowiedzialności instytucji (np. nauczyciela),
  • Na jej terenie lub przez bezpieczne środowisko cyfrowe (z logowaniem dla uczniów/studentów).

Art. 28 – użyczanie i digitalizacja zbiorów

Instytucje takie jak biblioteki czy muzea mogą:

  • użyczać egzemplarze utworów (np. książek zawierających zdjęcia),
  • zwielokrotniać utwory w celu ochrony, zachowania lub uzupełnienia zbiorów,
  • udostępniać utwory na terminalach komputerowych dla celów naukowych.

📌 Zakazy i ograniczenia:

  • Nie wolno powiększać zbiorów kopiami (np. skanować książki 1:1, by zaspokoić większe zainteresowanie),
  • Nie wolno korzystać z tej licencji w odniesieniu do baz danych będących utworami (art. 301 pr. aut.).

Przykład: Publiczna biblioteka w Żorach skanuje zniszczony tom lokalnej kroniki, który posiada tylko ona – w celu zachowania integralności zbiorów. Takie działanie mieści się w ramach art. 28 pr. aut.


📘 Utwory w podręcznikach, antologiach i wypisach – art. 27¹ pr. aut.

Ten przepis dotyczy wszystkich – nie tylko instytucji. Każdy może zamieszczać:

  • drobne utwory (np. pojedyncze zdjęcie),
  • fragmenty większych utworów (do 25% objętości),
    w podręcznikach, antologiach, wypisach.

Warunki:

  • Konieczność wypłaty wynagrodzenia twórcy (najczęściej przez wydawcę),
  • Brak zastosowania, jeśli zdjęcie pochodzi z bazy danych będącej utworem.

Przykład: Wydawnictwo edukacyjne z Poznania publikuje podręcznik historii z jedną fotografią Powstania Wielkopolskiego pobraną z zasobów publicznych. O ile nie pochodzi ona z bazy danych będącej utworem, można ją zamieścić na mocy licencji ustawowej – z obowiązkiem zapłaty wynagrodzenia fotografowi.


📝 Podsumowanie

✔ Co wolno w ramach dozwolonego użytku edukacyjnego:

  • Zwielokrotniać utwory do celów naukowych bez zysku (instytucje badawcze, szkoły, biblioteki),
  • Używać utworów do ilustrowania treści dydaktycznych,
  • Umieszczać fragmenty utworów w podręcznikach, wypisach i antologiach,
  • Korzystać z terminali i udostępniania zasobów w instytucjach publicznych.

✖ Czego nie wolno:

  • Uzyskiwać korzyści majątkowych z takiego korzystania,
  • Zwielokrotniać całych utworów (z wyjątkiem drobnych),
  • Korzystać z baz danych będących utworem bez zgody uprawnionych.

📄 Podstawa prawna

  • art. 26² ust. 1–3 – ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
  • art. 27, art. 28 ust. 1–3 – ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
  • art. 27¹ ust. 1 – ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
  • art. 301 – ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
  • art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4–8 – ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce

🔎 Tematy porad zawartych w poradniku

  • dozwolony użytek edukacyjny 2025
  • korzystanie z cudzych utworów w szkole
  • prawo autorskie w działalności naukowej
  • fotografie w materiałach dydaktycznych
  • legalne wykorzystanie zdjęć w podręczniku
Ostatnia aktualizacja: 18.05.2025
Czy ta porada była dla Ciebie pomocna?

Zobacz również: