1. Strona główna
  2. AI, RODO, EU Data Act, Cyberbezpieczeństwo, Kryptowaluty, E-handel
  3. RODO i Bezpieczeństwo Informacji
  4. RODO
  5. Czy informacje o członkostwie sędziów w stowarzyszeniach i fundacjach stanowią informację publiczną?

Czy informacje o członkostwie sędziów w stowarzyszeniach i fundacjach stanowią informację publiczną?

Pytanie o jawność informacji dotyczących aktywności sędziów w organizacjach społecznych pojawiło się na tle głośnego wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 5 czerwca 2023 r. w sprawie C-204/21 (Komisja Europejska przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej). Wielu obywateli zastanawia się, czy w świetle tego rozstrzygnięcia każdy może uzyskać na wniosek dane o tym, do jakich stowarzyszeń czy fundacji należą sędziowie.

Odpowiedź brzmi: nie można tego jednoznacznie stwierdzić. Wyrok TSUE nie daje podstaw do przyjęcia, że informacje te – po usunięciu obowiązku publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej – powinny być ujawniane na indywidualny wniosek w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.


Obowiązki składania oświadczeń przez sędziów

Zgodnie z art. 88a § 1 ustawy z 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (p.u.s.p.), każdy sędzia musi złożyć pisemne oświadczenie, w którym ujawnia m.in.:

  • członkostwo w stowarzyszeniach, ze wskazaniem ich nazwy, siedziby, pełnionych funkcji i okresu członkostwa,
  • pełnienie funkcji w organach fundacji nieprowadzących działalności gospodarczej,
  • członkostwo w partiach politycznych sprzed 29 grudnia 1989 r.

Analogiczne regulacje obowiązują sędziów Sądu Najwyższego (art. 45 § 3 ustawy o Sądzie Najwyższym – u.s.n.) oraz sędziów sądów administracyjnych (art. 8 § 2 ustawy – Prawo o ustroju sądów administracyjnych – p.u.s.a.).

Do niedawna – na mocy art. 88a § 4 p.u.s.p. – te informacje były publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej, najpóźniej 30 dni od złożenia oświadczenia.


Wyrok TSUE a ochrona prywatności sędziów

Trybunał Sprawiedliwości UE uznał, że przepisy nakazujące publikowanie oświadczeń sędziów w BIP naruszają:

  • art. 7 i 8 ust. 1 Karty praw podstawowych UE,
  • art. 6 ust. 1 lit. c) i e), art. 6 ust. 3 oraz art. 9 ust. 1 RODO.

Zdaniem Trybunału, taki obowiązek w sposób nieproporcjonalny ingeruje w prawo do prywatności i ochrony danych osobowych sędziów.

⚠️ Co ważne – TSUE nie stwierdził, że informacje te mogłyby być udostępniane jedynie na wniosek w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Orzeczenie ograniczało się do oceny obowiązku publikacji w BIP.


Czy można uzyskać dane o członkostwie sędziów na wniosek?

Na gruncie obecnego stanu prawnego sytuacja wygląda tak:

  • ustawy szczególne (p.u.s.p., u.s.n., p.u.s.a.) nakładają obowiązek składania oświadczeń, ale już nie przesądzają o ich publikacji,
  • ustawa o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2001 r. nr 112 poz. 1198) co do zasady daje prawo do żądania ujawnienia informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, ale dane te mogą być ograniczone, jeśli wchodzą w zakres ochrony prywatności i danych osobowych.

W efekcie nie sposób przyjąć automatycznie, że dane o członkostwie sędziów w stowarzyszeniach i fundacjach stanowią informację publiczną, którą urząd musi ujawnić na indywidualny wniosek. Każdy taki wniosek będzie oceniany w świetle:

  • zasad proporcjonalności z RODO,
  • ochrony prywatności,
  • orzecznictwa sądów administracyjnych w Polsce.

Praktyczne przykłady

  1. Przykład A
    Obywatel składa do sądu okręgowego wniosek o informację, czy sędzia X jest członkiem określonego stowarzyszenia prawniczego.
    ➡️ Sąd może odmówić, powołując się na ochronę prywatności sędziego, wskazując, że TSUE zakwestionował już sam obowiązek ujawniania takich danych publicznie.
  2. Przykład B
    Organ dziennikarski wnioskuje o dane zbiorcze – ilu sędziów w danym sądzie jest członkami organizacji zawodowych.
    ➡️ W tym przypadku łatwiej byłoby uzasadnić ujawnienie informacji w formie zagregowanej (bez danych osobowych), ponieważ służy to interesowi publicznemu i transparentności życia publicznego, a jednocześnie nie ingeruje bezpośrednio w prywatność konkretnych osób.

Podsumowanie

  • TSUE uznał, że obowiązek publikacji w BIP danych o członkostwie sędziów w organizacjach społecznych i fundacjach narusza prawo do prywatności.
  • Orzeczenie nie oznacza automatycznie, że dane te można otrzymać na wniosek w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
  • Każdy przypadek będzie wymagał indywidualnej oceny z uwzględnieniem RODO, ochrony prywatności i zasady proporcjonalności.
  • Bardziej prawdopodobne jest udostępnienie informacji zagregowanych, niż danych o konkretnych sędziach.

Podstawa prawna

  • art. 88a § 1 i § 4 – ustawa z 27.07.2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych,
  • art. 45 § 3 – ustawa z 8.12.2017 r. o Sądzie Najwyższym,
  • art. 8 § 2 – ustawa z 25.07.2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych,
  • art. 7 i art. 8 ust. 1 – Karta praw podstawowych Unii Europejskiej,
  • art. 6 ust. 1 lit. c) i e), art. 6 ust. 3, art. 9 ust. 1 – RODO (rozporządzenie 2016/679).

Tematy porad zawartych w poradniku

  • jawność oświadczeń sędziów
  • dostęp do informacji publicznej a prywatność
  • wyrok TSUE C-204/21 skutki
  • ochrona danych osobowych sędziów

Przydatne linki do urzędowych stron

Ostatnia aktualizacja: 17.08.2025
Czy ta porada była dla Ciebie pomocna?

Zobacz również: