Data publikacji: 03.12.2025

Czy efekty działania sił przyrody i zwierząt mogą być objęte ochroną prawnoautorską?

Prawo autorskie chroni twórczość człowieka – to podstawowa zasada, która kształtuje granice ochrony prawnoautorskiej. W praktyce oznacza to, że jedynie działalność twórcza człowieka, prowadząca do powstania utworu o indywidualnym charakterze, może korzystać z tej ochrony. Coraz częściej jednak pojawiają się pytania o to, czy efekty działania sił przyrody, a także wytwory zwierząt, mogą być uznane za utwory w rozumieniu prawa autorskiego. To zagadnienie ma nie tylko wymiar teoretyczny, ale coraz częściej dotyczy praktyki artystycznej, naukowej, a nawet działalności biznesowej. Ten poradnik wyjaśnia, jakie są aktualne granice prawnej ochrony i kiedy – jeśli w ogóle – efekty działań natury lub zwierząt mogą być uznane za utwory.


Zasada ludzkiego autorstwa w prawie autorskim

Podstawowym założeniem ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych jest to, że tylko człowiek może być twórcą utworu. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy:

„Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.”

To oznacza, że pod ochronę prawną mogą podlegać jedynie wytwory, które powstały w wyniku działalności twórczej człowieka. Zgodnie z dominującym poglądem w nauce prawa, efekty działania sił przyrody i zwierząt – powstałe bez udziału człowieka – pozostają poza zakresem prawnoautorskiej ochrony.


Dlaczego natura i zwierzęta nie są „twórcami” w świetle prawa?

Kluczowe argumenty:

  • Brak działalności twórczej człowieka: Prawo autorskie chroni efekt kreatywności, indywidualnego wyboru i ekspresji człowieka. Samo znalezienie nietypowego kamienia, muszli czy drzewa nie czyni z „znalazcy” właściciela praw autorskich do tych obiektów.
  • Wyłączenie odkryć i znalezisk: Nawet jeśli prezentujemy przedmiot powstały w naturze w kontekście artystycznym (np. eksponujemy skałę o fantazyjnym kształcie jako rzeźbę), nie powstają prawa autorskie do samego przedmiotu – chyba że sposób prezentacji lub przetworzenia wnosi element twórczy.
  • Zwierzęta nie mają zdolności prawnej: Ani prawo polskie, ani międzynarodowe nie przyznaje zwierzętom zdolności do bycia autorem. Ochrona przysługuje wyłącznie osobie fizycznej (człowiekowi), który spełnia kryteria twórcy.

Przykład praktyczny 1:

Pani Anna, kolekcjonerka minerałów z województwa lubuskiego, znajduje na terenie lasu niezwykle uformowaną przez wodę skałę. Decyduje się wystawić ją w lokalnej galerii jako „dzieło natury”. W tym przypadku prawa autorskie nie powstaną – niezależnie od wartości estetycznej obiektu, nie jest on wytworem działalności twórczej człowieka.

Przykład praktyczny 2:

Firma DekonArt wykorzystuje znalezione w lesie gniazda os, które po oczyszczeniu wkomponowuje w industrialne instalacje. Dopiero sposób ich oprawy i prezentacji, jeśli nosi cechy twórcze, może podlegać ochronie – nie sam obiekt, który jest wyłącznie efektem pracy zwierząt.


Wyjątki i sytuacje graniczne – czy zawsze bez udziału człowieka?

Wątpliwości pojawiają się w sytuacjach, gdy człowiek ma pośredni lub organizacyjny wpływ na powstanie dzieła, np. zapewnia materiały czy warunki do działania zwierząt lub natury, ale nie ingeruje w sam efekt końcowy. Czy wtedy powstaje utwór?

Stanowisko dominujące:
Jeśli wkład człowieka ogranicza się do czynności organizacyjnych (np. zapewnienie materiałów termitom do budowy kolorowych kopców), nie dochodzi do powstania utworu. Prawo autorskie chroni jedynie rezultat kreatywności, a nie sam pomysł, impuls czy nadzór.

Pamiętaj:
✔ Zawsze liczy się twórczy charakter wkładu człowieka
✔ Sam udział organizacyjny lub inspirowanie działania natury czy zwierząt to za mało
✔ Ochronie nie podlegają przedmioty czy wytwory powstałe wyłącznie w wyniku działania przyrody lub zwierząt


Granice ochrony – podsumowanie praktyczne

  • Prawo autorskie nie obejmuje efektów działania sił przyrody i zwierząt, jeśli nie był obecny twórczy wkład człowieka.
  • Wyjątkiem są sytuacje, gdy człowiek nadaje indywidualny charakter dziełu (np. poprzez twórczą aranżację, przetworzenie czy wybór formy prezentacji).
  • Zwierzęta i natura nie są podmiotami prawa autorskiego, a ich „dzieła” nie podlegają ochronie.
  • Jeżeli działalność człowieka sprowadza się tylko do stworzenia warunków lub inspiracji, nie ma podstaw do ochrony utworu.
  • Ochrona prawnoautorska dotyczy wyłącznie rezultatów działalności twórczej człowieka.

Podstawa prawna

  • art. 1 ust. 1 – Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
    (Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83 ze zm.)

Tematy porad zawartych w poradniku

  • ochrona prawna dzieł natury
  • zwierzęta a prawo autorskie
  • granice twórczości w prawie autorskim
  • efekty działania przyrody a prawa autorskie
  • ludzki wkład w dzieło – definicja

Przydatne strony urzędowe

Czy ta porada była dla Ciebie pomocna?

Zobacz również: