1. Strona główna
  2. Podatki, Rachunkowość, Kadry, ZUS, BHP, AML, Finanse i Ubezpieczenia, Dotacje, Sygnaliści
  3. Kontrola podatkowa
  4. Wynik kontroli podatkowej i celno-skarbowej – kluczowe różnice, obowiązki i skutki dla przedsiębiorcy

Wynik kontroli podatkowej i celno-skarbowej – kluczowe różnice, obowiązki i skutki dla przedsiębiorcy

Wielu przedsiębiorców prędzej czy później spotka się z kontrolą podatkową lub celno-skarbową. To dwa różne rodzaje kontroli, które – choć mają podobny cel, jakim jest weryfikacja prawidłowości rozliczeń podatkowych – przebiegają według odmiennych zasad. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje niesie dla firmy wynik kontroli i jak postępować, aby zminimalizować ryzyko poważniejszych problemów z fiskusem.

Znaczenie wyniku kontroli dla przedsiębiorcy

Dla przedsiębiorcy znajomość skutków kontroli podatkowej i celno-skarbowej jest kluczowa – pozwala nie tylko prawidłowo zareagować na ewentualne nieprawidłowości wykazane przez organ, ale też skutecznie wykorzystać dostępne środki prawne. Sposób zakończenia kontroli decyduje o tym, czy podatnik może jeszcze bronić swojego stanowiska, złożyć korektę deklaracji czy też przygotować się na postępowanie podatkowe, które może zakończyć się decyzją i koniecznością zapłaty zaległości wraz z odsetkami.

Kontrola podatkowa – protokół, korekta i zastrzeżenia

Jak kończy się kontrola podatkowa?

Kontrola podatkowa kończy się sporządzeniem protokołu, który jest oficjalnym dokumentem opisującym ustalenia organu podatkowego. Protokół ten zostaje doręczony przedsiębiorcy (kontrolowanemu).

Ważne: Od chwili doręczenia protokołu podatnik ma 14 dni na podjęcie działań. W tym czasie może:

  • Złożyć korektę deklaracji podatkowej – jeśli zgadza się z ustaleniami organu,
  • Wnieść zastrzeżenia do protokołu – jeśli kwestionuje ustalenia kontroli. Zastrzeżenia muszą być złożone na piśmie w terminie 14 dni od otrzymania protokołu (art. 291 Ordynacji podatkowej).

Przykład nr 1

Firma „TechnoAuto” z Poznania została poddana kontroli podatkowej w zakresie rozliczenia podatku VAT za 2023 rok. Po przeprowadzonej kontroli, 12 września 2024 r., otrzymała protokół kontroli, w którym wskazano nieprawidłowości w odliczeniu VAT naliczonego od zakupu usług marketingowych. Przedsiębiorca, analizując ustalenia organu, nie zgadza się z częścią zarzutów i postanawia wnieść zastrzeżenia do protokołu, przedstawiając dodatkowe dokumenty i argumenty. Wysyła zastrzeżenia 20 września, a więc w terminie 14 dni.

Przykład nr 2

Spółka „GardenPro” z Wrocławia po otrzymaniu protokołu kontroli dotyczącej CIT za 2022 rok, uznaje, że faktycznie doszło do błędnego rozliczenia kosztów reprezentacji. W związku z tym w ciągu tygodnia od doręczenia protokołu składa korektę deklaracji podatkowej, wyrównując należność i unikając wszczęcia postępowania podatkowego.

Skutki niezłożenia korekty deklaracji

Jeżeli podatnik nie złoży korekty deklaracji po otrzymaniu protokołu, organ podatkowy ma 6 miesięcy na wszczęcie postępowania podatkowego w tej sprawie (art. 165b Ordynacji podatkowej).


Kontrola celno-skarbowa – wynik kontroli, brak zastrzeżeń i przekształcenie w postępowanie

Jak kończy się kontrola celno-skarbowa?

W przypadku kontroli celno-skarbowej, prowadzonej przez Krajową Administrację Skarbową (KAS), kontrolowany otrzymuje wynik kontroli – jest to dokument podobny do protokołu, lecz nie identyczny pod względem uprawnień i procedur.

Różnice w stosunku do kontroli podatkowej:

  • Brak możliwości składania zastrzeżeń do wyniku kontroli celno-skarbowej (art. 83 ust. 2 ustawy o KAS oraz art. 291 Ordynacji podatkowej – wyłączone zastosowanie),
  • 14 dni na korektę deklaracji podatkowej w zakresie objętym kontrolą – po doręczeniu wyniku kontroli.

Jeśli podatnik:

  • Złoży korektę deklaracji – postępowanie nie jest kontynuowane,
  • Nie złoży korekty deklaracji lub korekta nie zostanie uwzględniona przez organ – kontrola celno-skarbowa automatycznie przekształca się w postępowanie podatkowe (dzieje się to z dniem doręczenia postanowienia o przekształceniu).

Przykład nr 3

Przedsiębiorstwo „OptiTrans” z Krakowa zostało objęte kontrolą celno-skarbową w zakresie prawidłowości rozliczenia podatku akcyzowego. Po zakończeniu czynności, 10 maja 2024 r., firma otrzymała wynik kontroli, z którego wynikała drobna nieprawidłowość w wykazaniu akcyzy od importu alkoholu. Zarząd firmy zdecydował się skorygować deklarację i zapłacić brakującą kwotę akcyzy, co zakończyło sprawę – nie wszczęto postępowania podatkowego.

Przykład nr 4

Firma „eMarket” z Gdańska otrzymała wynik kontroli celno-skarbowej dotyczącej podatku VAT za 2023 r. Kontrolujący stwierdzili poważne nieprawidłowości, a firma nie zgadza się z zarzutami i nie dokonuje korekty deklaracji. 15 dni po doręczeniu wyniku kontroli firma otrzymuje postanowienie o przekształceniu kontroli celno-skarbowej w postępowanie podatkowe. Teraz sprawa będzie dalej prowadzona przez Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego i może zakończyć się decyzją podatkową.


Postępowanie podatkowe po kontroli – kto rozpatruje odwołania?

Po zakończeniu kontroli (zarówno podatkowej, jak i celno-skarbowej) i wszczęciu postępowania podatkowego organ wydaje decyzję kończącą sprawę co do istoty (np. nakazującą zapłatę podatku wraz z odsetkami).

Zmiany od 1 lipca 2023 r. w zakresie odwołań:

Wcześniej, w przypadku decyzji wydanych przez Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego (UCS), odwołanie rozpatrywał ten sam organ, co budziło kontrowersje i było niezgodne z zasadą dwuinstancyjności. Obecnie:

  • Odwołania od decyzji Naczelnika UCS wydanych po 30 czerwca 2023 r. rozpatruje Dyrektor Izby Administracji Skarbowej (IAS), a nie sam Naczelnik UCS.
  • Zasada ta dotyczy wyłącznie decyzji wydanych przez Naczelnika UCS w I instancji – zapewnia to rzeczywistą dwuinstancyjność postępowania podatkowego (art. 220 § 3 Ordynacji podatkowej).

Analiza ryzyka i charakter kontroli celno-skarbowej

Kontrole celno-skarbowe powinny być podejmowane w oparciu o analizę ryzyka – czyli prawdopodobieństwo i skutki naruszenia prawa podatkowego, a także środki służące ograniczaniu takich naruszeń (art. 58 ustawy wprowadzającej KAS).

To oznacza, że nie każda firma jest wybierana do kontroli przypadkowo – zwykle podmiot poddany kontroli celno-skarbowej został wcześniej zidentyfikowany jako potencjalnie ryzykowny. Kontrole te mogą być zatem bardziej szczegółowe i dotyczyć szerokiego zakresu działalności przedsiębiorcy, łącząc w sobie elementy kontroli, nadzoru i postępowania wyjaśniającego.


Podsumowanie – najważniejsze różnice i praktyczne wskazówki

  • Kontrola podatkowa kończy się protokołem – możesz złożyć zastrzeżenia lub korektę deklaracji.
  • Kontrola celno-skarbowa kończy się wynikiem kontroli – nie możesz wnieść zastrzeżeń, ale możesz skorygować deklarację w ciągu 14 dni.
  • Brak korekty lub nieuwzględnienie korekty prowadzi do przekształcenia kontroli celno-skarbowej w postępowanie podatkowe.
  • Decyzje Naczelnika UCS można odwołać do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej (IAS).
  • Analiza ryzyka to podstawa wszczęcia kontroli celno-skarbowej – podmioty do kontroli wybierane są na podstawie określonych kryteriów.

Wskazówki dla przedsiębiorców:

  • Po każdej kontroli dokładnie analizuj protokół lub wynik kontroli.
  • Jeśli zgadzasz się z ustaleniami – składaj korektę deklaracji w terminie.
  • W przypadku wątpliwości skonsultuj sprawę z doradcą podatkowym.
  • Pamiętaj o terminach – po ich przekroczeniu tracisz możliwość skutecznej obrony swoich interesów.

Podstawa prawna

  • art. 291 § 1, § 4, art. 165b, art. 220 § 3 – ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.)
  • art. 82, art. 83, art. 94, art. 58 – ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2023 r. poz. 1688 ze zm.)

Tematy porad zawartych w poradniku

  • skutki wyniku kontroli podatkowej 2024
  • odwołanie od decyzji UCS po kontroli
  • kontrola celno-skarbowa krok po kroku
  • różnice między kontrolą podatkową a celno-skarbową

Przydatne adresy urzędowe

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2025
Czy ta porada była dla Ciebie pomocna?

Zobacz również: