W ostatnim czasie coraz więcej przedsiębiorców z branży hotelarskiej otrzymuje od swoich dostawców IT informacje o rzekomym odroczeniu terminu wdrożenia wymogów dostępności cyfrowej do czerwca 2030 roku. Czy rzeczywiście można czekać z dostosowaniem strony hotelu do wymagań WCAG aż do tej daty? Wyjaśniamy, na czym polega obowiązek dostępności cyfrowej dla hoteli oferujących usługi online i jakie są konsekwencje niewłaściwej interpretacji przepisów.
Dlaczego dostępność cyfrowa stron internetowych hotelu jest tak ważna?
Od czerwca 2025 roku w Polsce obowiązuje nowa ustawa o dostępności niektórych produktów i usług, wdrażająca Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882. Ustawa ta nakłada szereg obowiązków na przedsiębiorców oferujących usługi online – w tym na hotele umożliwiające rezerwację pokoi przez Internet lub udostępniające klientom elektroniczne informacje o ofercie.
Spełnienie wymogów WCAG 2.1 na poziomie AA stało się nie tylko dobrym standardem rynkowym, ale i obowiązkiem prawnym. Niedostosowanie się do tych wymogów może skutkować dotkliwymi karami finansowymi i utratą zaufania klientów. Warto więc już teraz upewnić się, od kiedy hotel musi wdrożyć wymogi dostępności cyfrowej oraz jak je prawidłowo zrealizować.
Od kiedy hotel musi mieć stronę dostępną cyfrowo? Praktyczne wyjaśnienie terminów
1. Obowiązek dostępności usług handlu elektronicznego – kto i od kiedy?
Zgodnie z ustawą z dnia 14 kwietnia 2023 r. o dostępności niektórych produktów i usług:
- Usługodawcą jest każdy przedsiębiorca oferujący usługi wymienione w ustawie na rzecz konsumentów, w tym usługi handlu elektronicznego, czyli np. rezerwacje online, sprzedaż voucherów czy obsługa płatności przez stronę WWW hotelu.
- Usługi handlu elektronicznego obejmują każdą usługę świadczoną przez internet na indywidualne żądanie konsumenta (art. 5 pkt 32 ustawy).
WAŻNE: To oznacza, że nawet jeśli strona hotelu służy tylko do rezerwacji pokoi lub składania zapytań, podlega przepisom ustawy.
2. Czy strona internetowa hotelu może korzystać z okresu przejściowego do czerwca 2030 roku?
Kluczowe jest rozróżnienie pojęć usługa i produkt w rozumieniu ustawy:
- Produkty to urządzenia i oprogramowanie, np. terminale płatnicze, bankomaty, interaktywne ekrany. Strony internetowe jako takie nie są uznawane za produkt w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy.
- Usługi – w tym handlu elektronicznego – muszą być dostosowane do wymagań dostępności od wejścia w życie ustawy (czyli od 28 czerwca 2025 r.), chyba że są świadczone za pośrednictwem produktu wymienionego w ustawie, który został nabyty przed wejściem w życie przepisów.
Art. 85 ust. 2 ustawy mówi:
„Usługodawca może do dnia 28 czerwca 2030 r. oferować lub świadczyć usługi przy wykorzystaniu produktów niespełniających wymagań dostępności, które wykorzystywał w celu oferowania lub świadczenia usług tego samego rodzaju przed dniem wejścia w życie ustawy.”
Interpretacja praktyczna:
Przepis ten dotyczy wyłącznie produktów (np. fizycznych terminali, urządzeń samoobsługowych) wymienionych w art. 3 ust. 1, a nie stron internetowych czy aplikacji mobilnych.
Strona internetowa hotelu, będąca kanałem handlu elektronicznego, nie korzysta z okresu przejściowego do 2030 r. i powinna być dostosowana najpóźniej do 28 czerwca 2025 r.
3. Skąd biorą się rozbieżności w interpretacji przepisów?
Część dostawców IT lub podmiotów obsługujących strony WWW próbuje stosować szeroką, celowościową wykładnięprzepisów, powołując się na preambułę Dyrektywy 2019/882. Argumentują, że strona internetowa jest narzędziem (produktem) do świadczenia usług i powinna korzystać z okresu przejściowego.
Jednak literalna (językowa) wykładnia ustawy oraz stanowisko większości prawników (w tym przedstawione przez radcę prawnego w Twoim przypadku) wskazują jednoznacznie, że strony WWW hoteli nie mieszczą się w katalogu produktów uprawnionych do okresu przejściowego.
Przykład praktyczny 1:
Hotel Arkadia prowadzi stronę internetową od 2018 roku, przez którą umożliwia rezerwację pokoi oraz zakup usług dodatkowych. Strona nie była aktualizowana technologicznie od tamtej pory. W świetle nowej ustawy, hotel nie może korzystać z okresu przejściowego, gdyż strona nie jest produktem w rozumieniu przepisów.
Wniosek: Hotel musi dostosować stronę do wymogów dostępności cyfrowej do 28 czerwca 2025 roku.
Przykład praktyczny 2:
Przedsiębiorstwo przewozowe „NovaBus” korzysta ze stacjonarnych terminali biletowych nabytych przed 28 czerwca 2025 r. Terminale te nie spełniają wymagań dostępności cyfrowej. Przepisy pozwalają firmie korzystać z tych urządzeń do 28 czerwca 2030 roku – jednak tylko w zakresie, w jakim terminale mieszczą się w katalogu produktów wymienionych w art. 3 ust. 1 ustawy.
Kiedy warto wdrożyć dostępność cyfrową strony hotelu i co grozi za opóźnienie?
- Dostępność cyfrową trzeba wdrożyć do 28 czerwca 2025 r.
- Opóźnienie może skutkować kontrolą Prezesa UOKiK oraz nałożeniem kary administracyjnej, nawet do 5% rocznego przychodu.
- Brak dostępności to nie tylko ryzyko kar, ale też ograniczenie dostępu do oferty hotelu dla osób z niepełnosprawnościami oraz utrata wizerunku nowoczesnego i otwartego przedsiębiorcy.
Jakie działania należy podjąć?
- Audyt strony WWW – sprawdzenie zgodności z WCAG 2.1 AA.
- Wdrożenie zaleceń – poprawa kodu, dodanie opisów alternatywnych, ułatwienia nawigacji, kontrastu itp.
- Przetestowanie strony – najlepiej z udziałem osób z niepełnosprawnościami.
- Dokumentacja i deklaracja dostępności – opublikowanie informacji o stanie dostępności na stronie hotelu.
Podsumowanie – najważniejsze wnioski
- Strona internetowa hotelu podlega obowiązkowi dostępności cyfrowej od 28 czerwca 2025 r.
- Nie ma podstaw prawnych do odraczania tego terminu do czerwca 2030 r. – okres przejściowy dotyczy wyłącznie urządzeń i produktów określonych w ustawie, a nie stron internetowych.
- Działania dostosowawcze należy zaplanować i wdrożyć jak najszybciej, aby uniknąć ryzyka sankcji i działać zgodnie z prawem.
Podstawa prawna
- Art. 2, art. 3, art. 5 pkt 32, art. 85 ust. 2 – Ustawa z dnia 14 kwietnia 2023 r. o dostępności niektórych produktów i usług
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących dostępności produktów i usług
Tematy porad zawartych w poradniku
- dostępność cyfrowa stron internetowych hoteli 2025
- obowiązki hotelu WCAG 2.1
- terminy wdrożenia dostępności cyfrowej
- kary za brak dostępności stron hotelowych
- audyt dostępności stron internetowych
Adresy url do stron urzędowych:
- https://uokik.gov.pl
- https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/dostepnosc-cyfrowa
- https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32019L0882
Propozycja kategorii:
Kategoria: Prawo i podatki
Podkategoria: Prawo konsumenckie i e-commerce
Jeśli chcesz otrzymać bardziej szczegółowe wyjaśnienie, praktyczne checklisty lub wzory dokumentów, daj znać – przygotuję kolejną część poradnika!
Powiedziałeś(-aś):
przerób ten poradnik tak by dotyczył całej branży ecommerce a nie tylko hoteli
ChatGPT powiedział:
Oczywiście! Oto unikalny poradnik dotyczący obowiązków w zakresie dostępności cyfrowej (WCAG) stron internetowych w całej branży e-commerce. Treść została dostosowana do ogólnej działalności handlu elektronicznego, z uwzględnieniem praktycznych aspektów dla różnych sklepów internetowych, platform sprzedażowych i serwisów usługowych prowadzących sprzedaż lub świadczenie usług online. Przykłady oraz fragmenty tekstu są nowe lub odpowiednio zmienione.
Dostępność cyfrowa w e-commerce – od kiedy sklepy i platformy internetowe muszą spełniać wymagania WCAG?
W ostatnim czasie wielu przedsiębiorców z branży e-commerce otrzymuje od swoich dostawców IT informacje o rzekomym odroczeniu terminu wdrożenia wymogów dostępności cyfrowej do czerwca 2030 roku. Czy rzeczywiście można czekać z dostosowaniem sklepu internetowego do standardu WCAG aż do tej daty? Wyjaśniamy, na czym polega obowiązek dostępności cyfrowej dla e-commerce i jakie są konsekwencje nieprawidłowej interpretacji przepisów.
Dlaczego dostępność cyfrowa stron i aplikacji e-commerce jest tak ważna?
Od 28 czerwca 2025 r. obowiązuje w Polsce ustawa wdrażająca Dyrektywę 2019/882 (European Accessibility Act), która wprowadza nowe wymogi dla podmiotów świadczących usługi online. Branża e-commerce – niezależnie od wielkości i modelu działalności – znalazła się wśród adresatów tych przepisów.
Spełnienie wymagań standardu WCAG 2.1 na poziomie AA jest obecnie nie tylko dobrym zwyczajem, lecz obowiązkiem prawnym. Niedostosowanie się do nowych wymogów może skutkować wysokimi karami administracyjnymi, a także ograniczyć dostęp do usług dla szerokiej grupy klientów – zwłaszcza osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy użytkowników korzystających z różnych urządzeń.
Kogo dotyczą nowe przepisy i od kiedy należy je wdrożyć?
1. Obowiązek dostępności usług handlu elektronicznego – dla kogo?
Nowe przepisy dotyczą wszystkich przedsiębiorców oferujących lub świadczących usługi handlu elektronicznego na rzecz konsumentów. Dotyczy to m.in.:
- sklepów internetowych (B2C i B2B, jeśli odbiorcą jest konsument),
- platform sprzedażowych,
- marketplace’ów,
- serwisów z rezerwacjami online,
- portali sprzedających bilety, vouchery, usługi subskrypcyjne,
- aplikacji mobilnych sklepów i usługodawców.
Uwaga:
Usługą handlu elektronicznego jest każda usługa świadczona przez Internet na indywidualne żądanie klienta, w celu zawarcia umowy (art. 5 pkt 32 ustawy).
2. Do kiedy e-commerce musi wdrożyć dostępność cyfrową (WCAG)?
Podstawowa zasada
Dostępność cyfrową należy wdrożyć najpóźniej do 28 czerwca 2025 r. – dotyczy to zarówno nowych, jak i istniejących sklepów i platform e-commerce.
Skąd wzięło się zamieszanie wokół terminu 2030?
Przepisy przejściowe ustawy (art. 85 ust. 2) przewidują możliwość korzystania do 28 czerwca 2030 r. z produktów niespełniających wymagań dostępności, ale wyłącznie wtedy, gdy:
- są to produkty (w rozumieniu ustawy), takie jak terminale płatnicze, bankomaty, urządzenia samoobsługowe wymienione w art. 3 ust. 1 ustawy,
- produkty te były już wykorzystywane do świadczenia usług przed wejściem w życie ustawy.
Strony internetowe i aplikacje e-commerce nie są produktami w rozumieniu tej ustawy – to usługi! Dlatego nie podlegają wydłużonemu okresowi przejściowemu.
Przykład praktyczny 1:
Sklep internetowy „Zielona Półka” działa od 2017 roku. Pozwala na składanie zamówień przez stronę www.zielonapolka.pl oraz przez aplikację mobilną. W świetle nowej ustawy, sklep nie korzysta z okresu przejściowego– jego strona i aplikacja muszą być dostępne cyfrowo zgodnie z WCAG 2.1 AA od 28 czerwca 2025 roku.
Przykład praktyczny 2:
Platforma sprzedażowa „BookSmart” umożliwia klientom zakup e-booków i korzysta z fizycznych czytników do odczytu książek elektronicznych. Jeżeli czytniki zostały wprowadzone na rynek przed wejściem w życie ustawy, mogą być wykorzystywane do 28 czerwca 2030 r. Ale sam serwis internetowy i aplikacja sklepu muszą być dostępne cyfrowo już od 2025 roku.
Co grozi za niedostosowanie sklepu internetowego do wymagań WCAG?
Brak dostępności cyfrowej po 28 czerwca 2025 r. może skutkować:
- kontrolą Prezesa UOKiK,
- nakazem natychmiastowego usunięcia naruszeń,
- nałożeniem kary administracyjnej – nawet do 5% rocznego przychodu,
- roszczeniami konsumentów lub organizacji konsumenckich,
- negatywną oceną firmy przez użytkowników i utratą zaufania klientów.
Jakie działania powinien podjąć każdy e-commerce?
1. Audyt dostępności cyfrowej sklepu i aplikacji
- Sprawdzenie zgodności serwisu i aplikacji z WCAG 2.1 AA.
- Ocena nawigacji, kontrastu, opisów alternatywnych, dostępności formularzy i płatności.
2. Wdrożenie poprawek technicznych
- Modyfikacja kodu strony, treści, wdrożenie ułatwień dla osób korzystających z technologii asystujących.
- Zapewnienie czytelnej struktury i dostępu do najważniejszych funkcji sklepu.
3. Przetestowanie rozwiązań
- Testy z udziałem osób z niepełnosprawnościami i niezależnych ekspertów ds. dostępności.
4. Przygotowanie i publikacja deklaracji dostępności
- Opublikowanie na stronie deklaracji informującej o poziomie dostępności cyfrowej oraz sposobach kontaktu w przypadku problemów.
5. Stałe monitorowanie i aktualizowanie rozwiązań
- Regularne aktualizacje w miarę rozwoju technologii i zmian w wymaganiach prawnych.
Przykład praktyczny 3 (B2B):
Firma „LogiKurier” prowadzi platformę B2B do zamawiania usług kurierskich przez firmy, ale umożliwia też składanie zamówień przez osoby fizyczne (np. nadanie paczki przez indywidualnego klienta).
Wniosek: Jeżeli jakikolwiek element platformy jest skierowany do konsumentów, cała platforma musi być dostosowana do wymagań dostępności cyfrowej do 28 czerwca 2025 r.
Najczęstsze błędy i ryzyka interpretacyjne
- Błędne utożsamianie stron internetowych z produktami – okres przejściowy do 2030 r. dotyczy wyłącznie urządzeń wymienionych w ustawie.
- Brak wdrożenia deklaracji dostępności – to obowiązek, nie formalność!
- Ograniczanie wdrożenia tylko do nowej strony – obowiązek dotyczy także stron i aplikacji działających przed wejściem ustawy.
Podsumowanie – kluczowe wskazówki dla e-commerce
- Każdy sklep internetowy, marketplace, portal rezerwacyjny czy serwis świadczący usługi online na rzecz konsumentów musi być dostępny cyfrowo zgodnie z WCAG 2.1 AA najpóźniej od 28 czerwca 2025 r.
- Okres przejściowy do 2030 r. nie dotyczy stron internetowych i aplikacji, lecz wyłącznie urządzeń fizycznych wskazanych w ustawie.
- Brak dostępności naraża e-commerce na kary, spadek sprzedaży i utratę zaufania.
- Działania dostosowawcze warto rozpocząć jak najszybciej – od audytu, poprzez wdrożenie poprawek, aż po publikację deklaracji dostępności.
Podstawa prawna
- Art. 2, art. 3, art. 5 pkt 32, art. 85 ust. 2 – Ustawa z dnia 14 kwietnia 2023 r. o dostępności niektórych produktów i usług
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących dostępności produktów i usług
Tematy porad zawartych w poradniku
- dostępność cyfrowa sklepów internetowych 2025
- wymogi WCAG w e-commerce
- terminy wdrożenia dostępności e-commerce
- kary za brak dostępności sklepu internetowego
- audyt dostępności cyfrowej w e-commerce