1. Strona główna
  2. AI, RODO, EU Data Act, Cyberbezpieczeństwo, Kryptowaluty, E-handel
  3. Rozporządzenie UE w sprawie czipów – praktyczny poradnik dla firm z sektora półprzewodników 2025

Rozporządzenie UE w sprawie czipów – praktyczny poradnik dla firm z sektora półprzewodników 2025

Transformacja cyfrowa Europy w dużej mierze zależy od dostępu do półprzewodników, potocznie zwanych czipami. Ich niedobory mogą zagrozić ciągłości pracy wielu gałęzi gospodarki – od motoryzacji, przez elektronikę, po sektor zdrowia. W odpowiedzi na te wyzwania Unia Europejska wprowadziła w 2023 roku specjalne ramy prawne dla branży czipów, które mają zapewnić bezpieczeństwo dostaw i zwiększyć konkurencyjność europejskich przedsiębiorstw. W tym poradniku dowiesz się, jakie konkretne obowiązki i szanse wynikają z rozporządzenia 2023/1781 oraz jak przygotować swoją firmę do nowych regulacji.

Dlaczego temat czipów jest kluczowy dla przedsiębiorców?

Brak chipów w Europie w ostatnich latach wywołał poważne perturbacje w przemyśle – przestoje w fabrykach samochodów, opóźnienia w produkcji elektroniki, problemy w sektorze IT. Rosnące uzależnienie od dostawców spoza UE pokazało, że niezbędne są skuteczne narzędzia prawne do wzmocnienia krajowego i europejskiego rynku półprzewodników. Przedsiębiorcy, którzy odpowiednio wcześnie dostosują się do nowych wymogów, mogą nie tylko uniknąć problemów z dostępnością komponentów, ale także skorzystać z dostępnych dotacji i ułatwień inwestycyjnych.

Najważniejsze założenia Rozporządzenia 2023/1781 – „akt w sprawie czipów”

Kogo dotyczy nowe rozporządzenie?

Nowe regulacje mają zastosowanie przede wszystkim do:

  • firm działających w unijnym łańcuchu dostaw półprzewodników,
  • konsorcjów zajmujących się rozwojem infrastruktury chipowej,
  • centrów kompetencji oraz ośrodków badawczo-rozwojowych,
  • startupów oraz MŚP związanych z technologią czipów.

Cel: bezpieczeństwo, konkurencyjność i odporność

UE chce zwiększyć swój udział w światowym rynku produkcji czipów z 10% do 20% do roku 2030. Aby to osiągnąć, wprowadziła rozwiązania oparte na trzech filarach:

1. Inicjatywa „Czipy dla Europy”

  • Wspieranie inwestycji w rozwój nowych technologii i transfer wiedzy z laboratoriów do przemysłu.
  • Powstawanie linii pilotażowych, które mają przyspieszyć wdrożenie innowacji na rynek.
  • Tworzenie sieci centrów kompetencji w całej Europie, które mają szkolić kadry oraz wspierać firmy (szczególnie MŚP) w projektowaniu i wdrażaniu nowych rozwiązań.
  • Dostęp do Funduszu na rzecz Czipów oraz dedykowanego wsparcia finansowego w ramach programów „Horyzont Europa” i „Cyfrowa Europa” (łącznie 3,3 mld euro na lata 2021-2027).

2. Ramy zapewniające bezpieczeństwo dostaw i odporność

  • Możliwość uzyskania przez przedsiębiorstwa statusu „zintegrowanego zakładu produkcyjnego” lub „otwartej unijnej fabryki”, co daje dostęp do szybszej ścieżki wydawania pozwoleń inwestycyjnych.
  • Wsparcie administracyjne oraz możliwość uzyskania pomocy publicznej (zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. c TFUE), o ile projekt uzyska zgodę Komisji Europejskiej.
  • Certyfikat „centrum doskonałości w zakresie projektowania” dla ośrodków innowacyjnych.

3. System monitorowania i reagowania kryzysowego

  • Obowiązek monitorowania rynku przez Komisję Europejską oraz państwa członkowskie w celu szybkiego wykrywania potencjalnych niedoborów półprzewodników.
  • Mechanizmy reagowania kryzysowego: możliwość wprowadzenia zamówień priorytetowych, gromadzenia informacji oraz wspólnych zakupów publicznych przez Komisję na rzecz państw członkowskich w sytuacjach wyjątkowych.
  • Raportowanie o poważnych incydentach oraz obowiązek przekazywania informacji o stanie produkcji i potencjale firmy.

Praktyczne przykłady zastosowania nowych przepisów

Przykład 1 – Nowe inwestycje w Polsce

Firma MicroTronik Sp. z o.o. z Gliwic, produkująca komponenty do systemów samochodowych, planuje rozbudowę linii technologicznej i wprowadzenie nowej generacji mikroczipów. Po wejściu w życie rozporządzenia firma zgłosiła wniosek do Komisji Europejskiej o przyznanie statusu zintegrowanego zakładu produkcyjnego. Dzięki temu uzyskała szybszą ścieżkę pozwoleń budowlanych oraz dostęp do programów wsparcia finansowego, co pozwoliło jej zrealizować inwestycję o 30% szybciej niż standardowo.

Przykład 2 – Start-up z Wrocławia korzystający z sieci centrów kompetencji

Start-up QuantumBee zajmujący się projektowaniem układów scalonych do urządzeń medycznych, dzięki udziałowi w sieci europejskich centrów kompetencji, uzyskał wsparcie technologiczne oraz mentoring. Dodatkowo, korzystając z instrumentów finansowych programu InvestEU, firma zdobyła środki na pierwszą serię produkcyjną i ekspansję zagraniczną. QuantumBee dzięki tej współpracy weszła na rynek niemiecki i holenderski, zwiększając zatrudnienie o 50%.

Przykład 3 – Sankcje za brak raportowania

Duża spółka z branży elektronicznej, EuroChip Industries z Madrytu, zignorowała obowiązek przekazania Komisji informacji o poważnych zakłóceniach w swoim zakładzie produkcyjnym (awaria linii produkcyjnej spowodowała tygodniowy przestój). Zgodnie z art. 33 rozporządzenia, Komisja nałożyła na firmę karę w wysokości 200 000 euro za rażące zaniedbanie i niewłaściwe raportowanie.

Kluczowe wskazówki dla przedsiębiorców – jak przygotować się do nowych wymogów?

  • Sprawdź, czy Twoja firma podlega nowym przepisom – zwłaszcza jeśli uczestniczysz w łańcuchu dostaw półprzewodników lub zamierzasz inwestować w produkcję chipów.
  • Monitoruj informacje o dostępnych programach wsparcia – śledź aktualności dotyczące programów „Horyzont Europa”, „Cyfrowa Europa” oraz InvestEU, a także działania centrów kompetencji w Polsce i innych krajach UE.
  • Bądź gotowy na nowe obowiązki raportowe – przygotuj procedury na wypadek konieczności zgłaszania incydentów lub udostępniania informacji o produkcji oraz zakłóceniach. Pamiętaj, że za umyślne lub rażąco niedbałe naruszenia grożą kary pieniężne do 300 000 EUR.
  • Zastanów się nad uzyskaniem statusu zintegrowanego zakładu produkcyjnego lub otwartej unijnej fabryki – dzięki temu możesz uzyskać szybszy dostęp do pozwoleń, ulg oraz dedykowanych środków publicznych.

Podsumowanie

Rozporządzenie UE 2023/1781 to milowy krok dla bezpieczeństwa i rozwoju rynku półprzewodników w Europie. Firmy, które odpowiednio zareagują na nowe przepisy, zyskają przewagę konkurencyjną, dostęp do nowoczesnych technologii, szersze wsparcie finansowe i ochronę przed skutkami kryzysów podażowych. Warto nie tylko wdrożyć nowe procedury, ale także aktywnie szukać możliwości rozwoju i ekspansji – szczególnie poprzez współpracę z sieciami kompetencji i korzystanie z dedykowanych funduszy UE.

Podstawa prawna

  • art. 3 ust. 1, art. 3 ust. 2, art. 20 ust. 1, art. 20 ust. 1 lit. b, art. 23 ust. 1, art. 24, art. 27, art. 28–30, art. 33 ust. 1, art. 33 ust. 3, art. 33 ust. 4 – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1781 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie ustanowienia ram dotyczących środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu półprzewodników oraz zmiany rozporządzenia (UE) 2021/694 („akt w sprawie czipów”)
  • art. 107 ust. 3 lit. c – Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE)
  • Rozporządzenie (UE) 2023/1782 zmieniające rozporządzenie (UE) 2021/2085 w zakresie Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów

Tematy porad zawartych w poradniku

  • ramy prawne dla półprzewodników UE 2025
  • obowiązki firm produkujących czipy w Polsce
  • wsparcie i dotacje dla branży półprzewodników UE
  • monitorowanie łańcucha dostaw półprzewodników
  • sankcje za nieprzestrzeganie rozporządzenia o czipach

Adresy urzędowe i polecane źródła

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2025
Czy ta porada była dla Ciebie pomocna?

Zobacz również: